جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
اين درست است كه گناهكار تا هنگام پاك شدن گناهانش در جهنم مي‌ماند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اگر مسلماني در دنياكار خلافي انجام داد، مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تواند با توبه و پشيماني و استغفار از عذاب اخروي جان سالم به در ببرد. خداوند توّاب و رحيم است، ولي اگر مسلماني گناه بزرگي انجام داد و بر آن اصرار ورزي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيا مسلماناني كه در قيامت وارد دوزخ مي شوند، براي هميشه در آن جا باقي مي مانند يا اين كه بعد از تحمل عذاب ، مورد الطاف الهي قرار مي گيرند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جهنمياني كه كافر نيستند، بعد از تحمل كيفر، از جهنم نجات مي‌يابند و به بهشت وارد مي‌شوند، ولي كفار و كساني كه منكر خدا هستند و معاند هم هستند، در جهنم مخلّدند. حضرت موسي بن جعفر عليه‌السلام فرمود: "خدا در آتش جز اهل كفر و انكار را مخلد نمي‌سازد بیشتر ...
آيا عذاب الهي در قيامت، شامل شيطان و يارانش مي‏شود؟ آيا عذاب آن‏ها دائمي است يا پس از تحمل جزاي خود وارد بهشت مي‏شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
طبق سخن قرآن، خداوند در قيامت، شيطان و پيروان وي را به كيفر اعمال خويش خواهد رساند و وعده جهنم و عذاب داده است: "جهنّم ميعادگاه همه آن‌ها است و (جهنم) هفت در دارد...".(1) نيز "به حق سوگند و حق مي‌گويم، كه جهنم را از تو (شيطان) و پيروانت همگي پر خواهم بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
"خلود" در عذاب یعنی چه؟ آیا این مساله با عدالت خداوند سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : " خلود" در اصل لغت به معنى بقاى طولانى و هم به معنى ابدیت آمده است، بنا بر این کلمه خلود به تنهایى دلیل بر ابدیت نیست، زیرا هر نوع بقاء طولانى را شامل مى‌شود. ولى در بسیارى از آیات قرآن با قیودى ذکر شده است که از آن به وضوح مفهوم ابدیت فهمیده بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 «خلود»و مجازات ابدى و جاودان از آنِ چه کسانى است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : «خلود» در دوزخ و مجازات ابدى و جاودان تنها از آنِ كسانى است كه تمام روزنه هاى نجات را به روى خود بسته اند، و از روى علم و عمد غرق در فساد و تباهى و كفر و نفاق گشته اند، آنچنان كه تاريكى گناه تمام وجود آنها را در برگرفته در حقيقت به رنگ گناه و بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 یک فرد جهنمى، آیا همیشه در جهنم است؟ یا پس از اینکه سزاى عمل زشت خود را دید، براى دریافت پاداش خیرات خود وارد بهشت می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براساس آیات و روایات، اگر آدمى، در مجموع رو به خدا داشته و مؤمن و دوستدار حضرت رسول اکرم صلیالله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام باشد، ولى در اینجا خود را از آلودگیها و تعلّقات پاک نسازد؛ با عذاب ها و فشارهایى رو به رو بوده و چه بسا به طبقات بیشتر ...
چه كساني براي هميشه در جهنم مي مانند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گناهان متفاوت است بنابر روايات بعضي، از آن‌ها مانند شرك و كفر و نفاق موجب عذاب ابدي است و اين در صورتي است كه صاحب آن بدون توبه واقعي بميرد. بعضي ديگر از گناهان براي مدت مشخصي موجب عذاب مي‌باشد و بعد با شفاعت اولياء يا لطف و فضل خدايمتعال مور بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چه‌ كساني‌ در جهنم‌ مخلدند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : كافران‌، اعم‌ از منكران‌ مبدأ و معاد، مشركان‌، تكذيب‌ كنندگان‌ آيات‌ الهي‌، دشمنان‌ خدا و پيامبر(ص)، مرتدان‌ و منافقان‌ كه‌ در ظاهر در گروه‌ اهل‌ ايمان‌ و در زمرة‌ مؤمنان‌ باشند، ولي‌ در باطن‌ كافر باشند، در دوزخ‌ جاودان‌ هستند و غير از كفار ك بیشتر ...
خلود عذاب در مکتب ابن عربی
نویسنده:
مسعود اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی,
چکیده :
ابن عربی منکر خلود در جهنم و جاودانه بودن عذاب ظاهری و باطنی نیست. اگر وی، از قطع عذاب و حدوث نعمت برای اهل آتش (جاودانگان در جهنم) سخن می گوید، منظور از آن، حصول عادت و مزاج مناسب با عذاب و عدم احساس الم آن، و در برخی، تلذذ به آن می باشد که تنها درباره عذاب ظاهری مطرح است و جاودانگی اصل عذاب ظاهری و نیز باقی بودن عذاب و الم باطنی و نفسی را نفی نمی کند. وی در همین راستا از سعادت مناسب با جهنم برای اهل آن (جاودانگان در جهنم) سخن می راند که این نیز نباید منافی با خلود صورت عذاب حسی و الم عذاب باطنی شمرده شود. وی سعادت فی الجمله اهل جهنم را با سعادت و نعمت اهل بهشت، یکسان یا همسان نمی داند و بیش ترین توجه وی این است که به مقتضای متن کتاب و سنت، برای اهل جهنم نیز نعمت و سعادتی فی الجمله وجود دارد. نظر وی این است که آنچه نص صریح متون دینی است، خلود عذاب ظاهری (مثل آتش و زقوم) است، نه خلود الم ناشی از آن.
صفحات :
از صفحه 7 تا 46