جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
امامت ادامه نبوت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از زماني كه حضرت آدم پا بر زمين گذاشته است تا به امروز خالي از امام نبوده است و تا انسان بر روي زمين است، امام نيز بر روي زمين خواهد بود. در اعصار گذشته امامت قرين نبوت بوده است و گاه جدا از آن بوده است در عصري كه پيامبري در بين مردم بوده است امامت ن بیشتر ...
با توجه به معانی مختلف و متفاوتی که از واژه «ولایت» ارائه شده، لطفاً بفرمایید معنای واقعی و حقیقی ولایت چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه «ولایت» و «مولى» از ماده «ولى» گرفته شده و اهل لغت معانى گوناگون را براى آن برشمرده‌اند: مالک، عبد، معتِق (آزاد کننده) معتَق (آزاد شده)، صاحب (همراه)، قریب (مانند پسر عمو)، جار (همسایه)، حلیف (هم‌پیمان)، ابن (پسر)، عمّ (عمو)، ربّ، ناصر، منعِم، ن بیشتر ...
 امامت چه ضرورتى دارد؟ دیدگاه شیعه و سنى در این باره چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : یک. اجماع بر ضرورت رهبرى دینى اصل لزوم امامت امرى بدیهى و مورد اتفاق همه اندیشمندان و عالمان شیعه و سنى است. ابن خلدون اندیشمند نامدار اهل سنت مى نویسد: «امامت و رهبرى براى جامعه بشرى یک ضرورت است».1 او سیاست و مدیریت را به سه گونه تقسیم کرده بیشتر ...
 دلایل عقلی بر ضرورت امامت کدامند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براهين موجود در اين زمينه را مى‌توان به سه دسته كلى تقسيم كرد: 1. براهين عقلى، 2. دلايل قرآنى، 3. روايات پيامبر اكرم‌صلى الله عليه وآله. هر يك از اين شيوه‌ها، دلايل بسيارى را شامل مى‌شود؛ به طورى كه گستردگى هر يك از اين استدلالات، مطالعه كتاب‌ بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 آیا مرجعیت وراثتی است زیرا تا یکی فوت می‌کند برادر یا پسرش به جای او می‌نشیند و همین سؤال را در مورد ائمه داشتم و می‌خواستم بدانم فلسفه‌اش چیست؟ و این که خوارج می‌گفتند حاکم باید از عرب باشد و نه نژاد و قوم دیگری آیا حرف غلطی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پرسش فوق در واقع سه بخش دارد كه ما سعي مي‌كنيم به هر سه محور آن پاسخ دهيم: 1 . درباره بخش اول پرسش بايد گفت: هرگز مرجعيت وراثتي نيست، زيرا مرجعيت در واقع يك مقام علمي است و آن مقام علمي كه مقام اجتهاد در امور ديني و مسائل شرعي است، سبب مي‌شود كه شخصي بیشتر ...
امامت و امام در گفتمان امامیه و ماتریدیه
نویسنده:
حسن‌علی اخلاقی , محمدعلی فکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
امامت، یکی از جنجالی‌ترین موضوعات اعتقادی در تاریخ اسلام و از مهم‌ترین مسائل اختلافی میان اهل سنت ماتریدی و امامیه است. اهل سنت ماتریدی، بنا بر نگرش و برداشتی که از مقام نبوت و جایگاه رسالت دارند، معتقدند پیامبر(ص) برای خود خلیفه‌ای معین نکرده است و اصولاً تعیین امام و خلیفه، مسئله‌ای است «انتخابی» که بایستی توسط مردم یا «شورای حل و عقد» صورت پذیرد. طبق این مبنا، امامت و خلافت، امری سیاسی و اجتماعی و از باب لزوم حاکمیت و اداره امور جامعه اسلامی است و شرایطی چون اسلام، مرد بودن، سیاست‌مدار و آشکار بودن امام برای تصدی مقام امامت کافی است و ویژگی‌هایی مانند عدالت، علم به همه امور و عصمت، برای امام ضروری نیست. در مقابل، امامیه بر این باورند که خلافت پیامبر و زعامت امت اسلامی، مقامی الهی است که نه تنها مردم و شورا، بلکه شخص پیامبر نیز نقشی در تعیین آن ندارد و امام بایستی توسط خداوند تعیین و به وسیله پیامبر به مردم ابلاغ شود. از این منظر، امام بایستی واجد تمام شرایط و اوصاف پیامبر ـ‌ جز در تلقی وحی‌ ـ باشد تا بتواند شایستگی تصدی این مقام را داشته باشد. تدبیر اداره امور جامعه اسلامی نیز، شأنی از شئون امام است و امام همواره امام است؛ چه در رأس حکومت باشد، چه نباشد.
امامت در تفسیر متشابه القرآن و مختلفه
نویسنده:
رحیمه شمشیری, محمدحسن رستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساری: عصر ماندگار,
چکیده :
موضوع امامت و خلافت اسلامی و جانشینی بعد از پیامبر اکرم (ص) و خصوصیات و صفات خلیفه از جمله موضوعاتی است که در طول تاریخ اسلامی مورد اختلاف میان مسلمانان بوده است. از آنجا که قرآن کریم، کتاب همه مسلمانان است؛ لذا برخی دانشمندان متکلم اسلامی همواره در طول تاریخ تاکنون درصدد برآمده اند تا به بحث و بررسی این مهم در قرآن کریم و پاسخ گویی به شبهات آن بپردازند. یکی از تفاسیر موضوعی قرآن کریم در قرن 6 هجری با رویکرد کلامی نگاشته شده است، تفسیر «متشابه القرآن و مختلفه» تالیف محمد بن علی بن شهر آشوب مازندرانی، متوفای 588 هجری از مفسران شیعه است. ابن شهر آشوب در بخشی از تفسیر موضوعی خود، موضوع امامت در قرآن را مطرح کرده است. مفسر در این بخش، ابتدا مجموعه آیات قرآنی که موجب ایجاد سوال و شبهه در مساله امامت در جامعه آن روز بوده را در نظر گرفته و با نگاه مجموعی به این آیات، آنها را ذیل موضوعاتی چند آورده و عملا هر چند آیه را ذیل موضوعی خاص مطرح کرده است. در این نوشتار برآنیم تا مبحث امامت نزد ابن شهرآشوب را بر اساس تفسیر متشابه القرآن وی مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهیم.
  • تعداد رکورد ها : 7