جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اوصاف انسان کامل
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
حیات طیبة را توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قرآن كريم درباة حيات طيبه مي فرمايد: «مَن عَملَ صالحاً من ذكر او اونثي و هو مومن فلنحيينّه حياة طيبةً و لنجزينّهم اجرهم باحسن ما كانوا يعملون»[1]. بعضي از مفسران گفته اند: در اين آيه يك قانون كلي براي بيان نتيجة اعمال صالح كه توام با ايمان است مطرح
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حیات طیبه
,
اوصاف انسان کامل
,
03. انسان شناسی Human nature
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت انسان چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
معناي لغوي انسان انسان در لغت از واژة «اِنس» گرفته شده است، و إنس به معناي اُلْفَت و محبت است. واژه ي إنسي، منسوب به إنس است، واژه إنسيٌّ در جايي بكار مي رود كه اُنس و محبّت در آن زياد باشد. به هر چيزي كه مورد محبت قرار گيرد نيز (انسي) گويند از اين ر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اوصاف انسان کامل
,
03. انسان شناسی Human nature
,
حقیقت انسانی(عرفان نظری)
کلیدواژههای فرعی :
انسان ,
اوصاف وجودی انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان کامل از دیدگاه حکیم سنائی غزنوی
نویسنده:
علی اکبر افراسیاب پور , فلور ولی پورچهارده چریک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکیم سنایی
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
انسان کامل
,
طریقت
,
فنا
,
عرفان و شریعت
,
رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء)
,
مقام شهود
,
مقام حیرت(قسیم مقام تقوی و حسن ظن و استقامت و فناء و خلت)
,
نقش نقش عقل در وصول به حق
کلیدواژههای فرعی :
سلوک عرفانی ,
غایت خلقت ,
اوصاف انسان کامل ,
اناالحق ,
01. خداشناسی (کلام) ,
حدیقه الحقیقه ,
عرفان اسلامی ,
عرفان عملی ,
سالک ,
استغنا ,
عرفان نظری ,
مقام انسان کامل(اثباتی) ,
مقام تجرید ,
چکیده :
موحد واقعی همان انسان کامل است که به مقام شهود و تجلی رسیده که بالاترین مرتبه آن متعلق به حضرت ختمی مرتبت (ص) است. یکی از افرادی که به این موضوع پرداخته در عین عدم به کارگیری اصطلاح «انسان کامل» آن را به صورت محوری در اشعار خود بیان نموده، سنایی غزنوی، شاعر و عارف قرن ششم هجری قمری است. وی در بیان مرتبه انسان کامل از پیامبران الهی و نقش آنان در هدایت بشر به سوی معرفت الهی بسیار سخن گفته و راه رسیدن به مقصد نهایی را در پیروی از آنان می داند. ایشان به مقام «حیرت» به عنوان خواسته انبیاء الهی در معرفت و وصول به حق و مقام فناء فی الله و بقاء بالله و نقش عقل بشر در رسیدن به این مقام اشعار پر محتوایی دارد. همچنین ایشان معتقد به پیروی از شریعت در مسیر طریقت تا وصول به حقیقت می باشد و آن را روش انسان کامل در رسیدن به حق می داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر معرفتشناختی انسان کامل در دو قوس نزول و صعود از دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی : سال 4، شماره 1 : حکمت معاصر
نویسنده:
مریم صانعپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
حقیقت محمدی (ص)
,
اوصاف انسان کامل
,
انسان کامل (کلام)
,
حکمت متعالیه
,
انسان کامل از نظر ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
حکمت متعالیه ,
معراج ,
شواهد الربوبیه ,
جبرئیل ,
عقل هیولانی ,
مقام قاب قوسین ,
مقام کنز مخفی ,
نبوت ,
معراج پیامبر(ص) ,
معراج روحانی ,
جبرئیل(ع) ,
قرآن ,
وحی ,
اشراق ,
عقل بالقوه ,
عقل اول ,
بقا و فنا ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
وحی الهی ,
حکمت متعالیه ,
بقاء نفس ,
عقل ( جوهر ) ,
ماهیت عقل اول ,
قرآن ,
فنا ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
مرتبه عقل اول ,
مقام قاب قوسین((اثباتی)، مقابل مقام او ادنی اثباتی) ,
عقل هیولانی ,
عقل مستفاد ,
خیال خلاق ,
وحدت جمیعه الهی ,
سیر نزولی معرفت ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
مقاله حاضر در یک فرایند جریانشناسانه، حکمت متعالیه صدرالمتألهین را مورد مداقه قرار داده و عقل کلی را که همان نور انسان کامل است به عنوان صادر اول و مبدأ فیضان عقول در مراتب تشکیکی معرفی کرده است؛ عقلی که در قوس نزولیاش مرحله به مرحله از وحدت وساطت جمعیه به طرف کثرات تا عقل بالقوه پیش میرود و سپس در سیر صعودی از عقل بالقوه به سوی عقل مستفاد و بالفعل رجوع میکند و دیگر بار در وحدت جمعیه الهیه که نور، ابتهاج و عشق است فنا میشود و به این ترتیب قاب قوسین اوادنا محقق میشود. در این نزول و صعود همه عقول از عقل ابزاری و جزئی گرفته تا عقل کلی، متناسب با همان مرحله از حرکت جوهریِ نفس آدمی، چراغ راه او هستند و هیچیک دیگری را نفی نمیکنند بلکه هر مرحله زمینهساز مرحله بالاتر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عالم و آدم از منظر عرفان : دوره 56، شماره 4 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
زهره نادری نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم از نظر عرفان
,
انسان از نظر عرفان
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
مراتب ظهور ,
تجلی حق تعالی در عالم ,
حقیقت محمدی (ص) ,
ظهور ,
ظهور حق در مراتب هستی ,
اوصاف انسان کامل ,
تجلی خدا در انسان کامل ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
انسان کامل (کلام) ,
شهود حقانی ,
ذوالوتین بودن ,
انسان کامل ,
پیامبر ,
انسان کامل عارف ,
ظهور رب ,
ظهور الهی ,
ظهور عالم ,
عین ثابت انسان اقدم ,
عالم ابقاء عالم ,
اولیاء الهی ,
سفر روحانی سالک ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
هر جان بیداری از خود می پرسد این اقیانوس بیکران و پرتلاطم وجود سرچشمه اش کجاست؟ جان عالم دنائی حقیقی کیست؟ وجود شکوفا از محو حقیقت خود، جواب می شنود (لاهوالاهو) او که این سؤال و جواب از اوست، او که در حجاب کبریائی خود محتجب است و فقط از وراء اسماء و صفات با چشم جان مشاهده می شود. گره تاریکی و محدودیت ادراک حسی، اهل دنیا را به خود مشغول داشته و از دیدن نور محروم مستند ولی ضمیر و دل اول الالباب و اولیاء الهی که به برکت (تتجافی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفأو طمعأ ) (سجده /16) مشمول (ابیت عند ربی یطعمنی و یسقنی) گشته اند و به نور حقیقت نورانی گشته است همه چیز از محسوس تا مجرد، از هیولی تا جبرئیل را آینه معاینه حضور حق تعالی و جلای تجلیات حضرتش می یابند و از لذتهای بی نهایتی که روشنی بخش دیده هاست بهره می جویند (فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قره اعین) سجده/17. عاشقان جانباز این راه آمدن/ از دو عالم دست کوتاه آمدند/ زحمت جان از میان برداشتند/ دل بکلی از جهان برداشتند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقیدتی - معرفتی انسان و خدا در نهج البلاغه
نویسنده:
بخشعلی قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
رابطه انسان و خدا
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
انسان
,
رابطه
,
خداوند
,
03. انسان شناسی Human nature
,
01. خداشناسی (کلام)
,
رابطه همکاری
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
خلافت الهی ,
دعا ,
ذکر خداوند ,
عبودیت ,
اولیاء ,
انسان شناسی نهج البلاغه ,
خدای متشخص ,
جانشینی خداوند برای انسان ,
احاطه مطلق خداوند ,
اوصاف انسان کامل ,
رابطه عاشقانه با خدا ,
انس ,
گفتگوی عقلانی با خدا ,
همکاری انسان و خدا ,
هدف رابطه با خداوند ,
رابطه معرفتی با خداوند ,
چکیده :
مفهوم «رابطه» یکصد و پنجاه سال پیش هرگز به معنای امروزی به کار نمی رفت. با این وجود، مفاهیم جانشین آن از قبیل «انس» در نهج البلاغه به کرّات آمده است که هریک از آنها بیان کننده اصناف و مراتب رابطه اعم از رابطه انسان و خدا و سایر رابطه هایند. در زمینه روابط انسان، در مجموع با چهار رابطه مواجهیم: رابطه انسان با خدا، خودش، انسانهای دیگر و طبیعت. هریک از این روابط هم در پنج ساحت وجودی انسان تحقق می یابند که در مجموع بیست نوع رابطه را دربر می گیرد که یکی از آنها، رابطه عقیدتی - معرفتی انسان و خداست. این رابطه شامل روابط بندگی، خلیفگی، عاشقانه و همکاری است که روابط اول و سوم و دوم به ترتیب از بسامد بالایی در نهج البلاغه برخوردارند. اما رابطه همکاری به آن شکلی که در ادیان خاور دور نظیر دائویی (Taoism) مطرح است، در نهج البلاغه طرح نشده است؛ اما در عین حال، خدا و بنده همکاری می کنند تا رفتارهای انسان بهتر و به کمال خود نزدیک شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 162
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید