جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حدوث و قدم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 56
عنوان :
ترجمه نهج الحق و کشف الصدق
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی؛ مترجم: علیرضا کهنسال
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: تاسوعا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
اصول دین
,
مسائل اعتقادی
,
فروع دین
,
مباحث فقهی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
حقانیت مذهب شیعه
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
عقاید شیعه امامیه
,
ادله اثبات
,
شیعه شناسی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
اصطلاحنامه فقه
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
معاد ,
جبر ,
معتزله ,
محمد ,
نبوت ,
ایمان ,
خلیفه ,
ابوبکر ,
علی ,
طلحه ,
امامیه ,
اشاعره ,
ذات (منطق) ,
امیر المؤمنین ,
صفات ,
تکلیف از نظر کانت ,
عدل ,
اجتهاد ,
حلول ,
عثمان ,
حدیث ثقلین ,
اراده ,
کسب ,
نماز ,
جهاد ,
نسخ ,
آیه ولایت ,
اجماع ,
عمر ,
زکات ,
حج ,
حسن و قبح شرعی ,
فاطمه ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
حدوث و قدم ,
عبادت حضرت زهرا س ,
قضاوت ,
مباهله ,
میراث ,
کفر ,
ازدواج ,
بیع ,
اجنهاد ,
روزه ,
تبلیغ ,
تطهیر ,
عیب ,
سوگند ,
طلاق ,
شناخت خداوند ,
بدن جسمانی ,
محسوسات ,
خبر ,
افعال ,
قضا و قدر الهی ,
معرفت خداوند ,
تعیین امام ,
متواتر ,
غصب فدک ,
حکمت و مصلحت ,
اعراض ,
طاعت و معصیت ,
عقاب و ثواب ,
استحسان ,
معامله ,
حجر ,
ودیعه ,
اجاره ,
هبه ,
جنایات ,
شکار ,
مودّت اهل بیت ,
اجتهاد ,
اراده ,
اجماع ,
صحابه پیامبر(ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
شابک (isbn):
964-5749-03-4
چکیده :
«نهج الحق و کشف الصدق»، اثر علامه حلى است که توسط آقاى علیرضا کهنسال به فارسى با نثر بسیار ادبى ترجمه شده است. این کتاب از کتاب های استدلالی اعتقادی شیعه است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا موارد اختلاف اهل سنت با قرآن و سنت در اصول و فروع دین را بیان کند و حقانیت تشیع را با بیان ادله اثبات نماید. این کتاب علاوه بر مباحث اعتقادی، به بخشی از مباحث فقهی و اصول فقه هم پرداخته است. مترجم مى گوید: «شاید خواننده هوشمند، برخى از استدلال ها و مطالب کتاب را مکرر یابد، عذر ما پذیرفته است که مترجم را امانت باید؛ اما انگیزه علامه دو چیز بوده است: نخست آن که یک برهان مى تواند به حسب ضرورت در مواضع مختلف بکار آید و چون هر ذهنى را با گونه اى از بیان الفت است، گاه تکرار یک استدلال به عبارات گوناگون در اقناع ذهن کارگر مى افتد. دوم این که ممکن است یک مطلب به دو اعتبار در دو باب جاى گیرد.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
افق های نوین در پژوهش های فلسفه اسلامی
نویسنده:
احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پست مدرنیسم
,
رشد کمی و کیفی
,
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
حدوث و قدم ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time ,
معتزله (اهل سنت) ,
علیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
فلسفه اسلامی همواره در تاریخی درازمدت با امواج گوناگون و شکنندهای از مخالفتها و شبه تراشیها مواجه بوده و پژوهش های عمیقی برای دفع آنها انجام گرفته است، و همین امر موجب رشد کمّی و کیفی فلسفه اسلامی شده است. اگر روزگاری جبر و تفویض، حدوث زمانی عالم، زیادت صفات واجب و نفی علت غایی، نفی ضرورت و اعتقاد به اولویت، مرئی بودن خداوند، نفی حسن و قبح ذاتی و مخدوش شدن عدل الهی و دهها مسئله دیگر، فلسفه اسلامی را به چالش میکشید، و چنانچه روزی امواج گوناگونی از ایسمها به بازار اندیشه راه مییافت و چند صباحی رونق میگرفت و فلسفه و فلاسفه اسلامی را درگیر میساخت و آنان ناگزیر میشدند که با پژوهش و نوآوری، سنگر دفاع را مستحکم سازند و در برابر تجددخواهی الحادی به مقاومت بپردازند، اکنون دوره فراتجددخواهی یا پستمدرنیسم رسیده و شعار طرفداری از کثرت و انشقاق و نسبیت سر میدهد. این نگرش، حاکمیت و بیطرفی عقل را موهوم می شمارد؛ عقیده به پیشرفت را نفی می کند؛ به هیچانگاری (نیهیلسم) گرایش دارد و فرهنگهای بومی و متقابل را با همه ویژگیهایشان پذیرا میگردد. گفتنی است که در این شرایط نیز افقهای نوینی در برابر فلسفه اسلامی گشوده میشود و به پژوهشهایی گستردهتر نیاز دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلیلی از امام رضا علیهالسلام بر حدوث عالم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
تركيب تخممرغ از دو مايع مختلف و پيدايش جوجههاى نر و ماده و گوناگون از آن، دليل است بر حدوث عالم و استناد آن بر علتى بالاتر از آن، زيرا اين صور و اشكال مختلف را كه اين همه آثار گوناگون از آنها بروز مىكند بى حقيقت و موهوم و پندارى نمىتوان فرض كرد و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهان شناسی مذهبی
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
برهان حدوث
کلیدواژههای فرعی :
حدوث عالم ,
مساله حدوث عالم ,
حدوث و قدم ,
تجدد عالم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمان از ديدگاه حكما و متكلمان اسلامی
نویسنده:
مقصود محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث و قدم
,
حرکت
,
زمان
,
مدت
,
امتداد
,
تقدم و تاخر
چکیده :
يكي از مهمترين مسائل فلسفي كه هم در طبيعيات و هم در الهيات مورد بحث و تحقيق قرار گرفته، مسئلة زمان است. اندكي از متكلمان، زمان را امري عدمي دانسته و آنرا يك توهم پنداشتهاند. اما آن دسته از متكلمان و حكما كه زمان را امري وجودي دانستهاند در نحوة وجود و حقيقت آن نظريات مختلفي ارائه نمودهاند. بعقيدة گروهي از متكلمان، زمان يك امر موهوم است، يعني در خارج مصداق عيني ندارد اما منشأ انتزاع دارد. اما كساني كه براي زمان وجود عيني قائل هستند، دو گروه هند: برخي آنرا جوهر مجرد از ماده و برخي ديگر، جوهر مادي و جسماني دانستهاند. اما نظريّة غالب اينست كه زمان داراي وجود عيني و داخل در مقولة «كم» ميباشد، يعني «كمّ متصل غيرقار است» كه باعتباري مقدار حركت و باعتبار ديگر عدد حركت است. زمان، مقدار حركت را در يك مسافت تعيين ميكند. در واقع نسبت زمان به حركت مانند نسبت جسم تعليمي است به جسم طبيعي. همانگونه كه جسم تعليمي ابعاد مبهم جسم طبيعي را تعيّن ميبخشد، زمان هم مقدار حركت را معيّن ميكند. از اين ميان ملاصدرا باريكبيني بيشتري به خرج داده و زمان را بُعدچهارم موجودات مادي ميداند. در اين مقاله، نظريات مختلف حكما و متكلمان درباره» زمان مورد تحقيق تحليلي قرار ميگيرد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجوب بالقیاس معلول با حفظ اختیار
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
اختیار انسان
,
اصل علیت
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
وجوب بالقیاس
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
نیازمندی معلول به علت ,
نظریه تفویض ,
فاعلیت الهی ,
ترجیح بلا مرجح ,
امکان فقری نفس ,
وجود رابط ,
حدوث و قدم ,
معیت ,
اختیار خداوند ,
وجوب سابق معلول ,
علت عدم معلول ,
اختیار علت برای ایجاد معلول ,
علت تامه عالم ,
ماهیت زمان ,
فروع اصل علیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
وجوب بالقیاس یکی از فروع اصل علیت است که از نظر حکما نفی آن مستلزم نفی اصل علیت است. از نظر برخی از متکلمان ضرورت علّی در بحث فاعل های مختار و نیز در اینکه عالم حادث است و نیازمند خدای سبحان، مشکل ساز می شود. از این رو ایشان اولویت را جایگزین ضرورت علّی کرده اند. برخی از اصولیون شیعه ضرورت علّی را در خصوص فاعل های مختار مشکل ساز می دانند. برخی از اندیشمندان معاصر نیز به طورکلی ضرورت علّی را چه به صورت ضرورت غیری و چه به صورت ضرورت بالقیاس منکرند و برای نفی این دو نوع ضرورت، ادله ای اقامه کرده اند. از نظر ایشان با پذیرش ضرورت علّی، فاعل اختیاری معنا نمی یابد و همگی فاعل ها فاعل موجب خواهند بود. مطلوب ما در این مقاله بررسی ادله این ادعا و تثبیت مدعای مشهور میان فیلسوفان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه ی حرکت جوهری: پیامدهای فلسفی و تربیتی
نویسنده:
مرتضی خسرونژاد، محسن قمی، محمد شریفانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
حرکت جوهری
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
پیامد فلسفی نظریه حرکت جوهری
,
پیامد تربیتی نظریه حرکت جوهری
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حکمت متعالیه ,
رئالیسم اخلاقی ,
قوه و فعل ,
اتحاد عاقل و معقول ,
حدوث و قدم ,
صحیفه کامله سجادیه ,
ارزش حیات انسان ,
خلق مدام ,
قرآن ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
اثبات مبدأ و معاد ,
ربط متغیر به ثابت ,
تحول پذیری جوهره انسان ,
شاکله سازی تدریجی ,
استمرار تربیت ,
دو سویه بودن تربیت ,
واقع گرایی در تربیت ,
ناواقع گرایی اخلاقی ,
معقولیت احکام اخلاقی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
نظریه حرکت جوهری از ابتکارات ژرف و تأثیر گذار ملاصدرای شیرازی است که توانست تحولی بنیادین در فلسفه ایجاد کند. نظریه مذکور دارای مبانی، اهداف، اصول و پیامدهای قابل توجهی در فلسفه محض است که اندیشمندان به تفصیل بدانها پرداختهاند و مقاله حاضر نیز در صدد طرح و ارائه برخی از آنهاست. اما این نظریه قابلیتها و استعدادهای فراوانی برای ارائه پیامدهای تربیتی، کلامی، اخلاقی و... دارد که معمولا تحت الشعاع انوار فلسفی آن قرار گرفته و مغفول واقع شده است. این نوع نگاه به حرکت جوهری میتواند علاوه بر استخراج مفاهیم نوین و تولید دانش در حوزههای جدید علوم انسانی، به کاربردی شدن فلسفه و ایفای نقش شایسته آن در حیات بشری مدد رساند. نگاه تربیتی به این نظریه و بررسی پیامدهای تربیتی حاصل از اعتقاد به حرکت جوهری، مبحث جدیدی است که تاکنون کمتر بدان توجه شده است و میتواند در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت مورد مداقه و بررسی قرار گیرد. مقاله حاضر در بخش دوم خود به دنبال چنین هدفی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول الفلسفة و المنهج الواقعی المجلد 2
نویسنده:
محمدحسین طباطبائی؛ حاشیه نویس: مرتضی مطهری؛ مترجم: عمار ابو رغیف
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بيروت: مؤسسة ام القری للتحقیق و النشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام اسلامی
,
وحدت و کثرت
,
اصالت وجود
,
قوه و فعل
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
تصور و تصدیق
,
فلسفه اسلامی
,
حدوث و قدم
,
علت و معلول
,
امکان و وجوب
,
جوهر و عرض
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
و سایر علوم انسانی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
کد کنگره:
BBR1392/الف602ع4
چکیده :
کتاب «اصول الفلسفة و المنهج الواقعی» مجموعه اي است كه در پنج جلد از علامه طباطبايي با حواشي استاد مطهري نگارش يافته و اينك ترجمه عربي آن فراهم آمده است. موضوع اصلي كتاب فلسفه اسلامي يا به عبارت دقيق تر كلام اسلامي است كه عناوين برخي از مباحث آن عبارت اند از: وجود، مبادي تصور و تصديق، اصول فلسفه متعارف، منشا و اختلاف علوم، وجود و واقع اشياء، ضرورت و امكان، اصالت وجود، علت و معلول، قوه و فعل، امكان و فعليت، قدم و حدوث، وحدت و كثرت، و ماهيت جوهر و عرض.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ابنسینا و دکارت
نویسنده:
فاطمه عظمتمدار فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جاودانگی نفس
,
حدوث و قدم
,
آرای فلسفی
,
نگرش
,
فیلسوف
,
جسم
,
هنر و علوم انسانی
,
دکارت ، رنه
,
نفس (فلسفه
,
تجرد (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
نفس(فلسفه)
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
تجرد (فلسفه)
,
دکارت، رنه
,
نفس(فلسفه)
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
دکارت، رنه
,
تجرد (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا ، حسین بن عبدالله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
بشر از مرگ و زندگی، خوابیدن و خواب دیدن به تصور نفس نائل میشود. پی بردن به حقیقت نفس و اسرار نهفته آن، همچنین دانستن تأثیرات متقابلی که بین نفس و بدن وجود دارد، یکی از مسائلی است که فکر دانشمندان را در تمام اعصار به خود مشغول کرده است. ابنسینا در زمینه نفس و ارتباط آن با بدن مادی کتب و رسائل متعددی دارد. وی انواع نفوس را به دو بخش ارضی و سماوی تقسیم میکند. نفوس ارضی را نیز سه نوع میداند. نفس نباتی و حیوانی و انسانی. در این نوشته راجع به نفس نباتی و حیوانی به طور گذرا بحث شده است و بیشترین تأکید بر عقاید ابنسینا راجع به نفس انسانی است. ابنسینا نفس را مجرد، حادث و باقی میداند و معتقد است که نفس و بدن بر هم تأثیرات زیادی دارند که خود انسان نیز با تأمل در وجود خویش میتواند به این تأثیرات واقف شود. دکارت نیز برخلاف فیلسوفان مادیگرا به وجود نفس معترف است. اما آن را فقط یک نوع میداند و در مورد افلاک، حیوانات و نباتات قائل به وجود نفس نیست. او نیز همانند ابنسینا نفس را حادث، باقی و مجرد میداند. لیکن طریق رسیدن هر کدام از اینها به اثبات نفس و همچنین تجرد، حدوث و بقای نفس متفاوت است. ابنسینا و دکارت هر دو برای نفس قائل به وجود قوائی هستند و هر دو بدن و آلات بدنی را به عنوان وعاء و ابزاری در خدمت نفس برای رسیدن به کمال مطلوبش میدانند. از نظر این دو فیلسوف نفس و بدن در تعامل بوده و رابطه متقابل دارند. ابنسینا به طور مفصل به بیان این رابطه دوجانبه میپردازد. و بالاخره اینکه هر دو فیلسوف قائل به وجود واسطهای میان نفس و بدن هستند که این ارتباط را میسر میسازد. هدف از تنظیم این پایاننامه ارائه چهارچوب مناسبی در مورد نفس مجرد و ارتباط آن با بدن مادی از دیدگاه ابنسینا و دکارت دو فیلسوف بزرگ اسلامی و غربی میباشد و در پایان نیز سعی شده است تا به بررسی وجوه اشتراک و افتراق نظریات آنان در این خصوص پرداخته شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بدن مثالی از نگاه روایات، متکلمان و فیلسوفان مسلمان
نویسنده:
عباس اسدی امیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم مثال
,
حدوث و قدم
,
مسلمان
,
ابدان
,
متکلمان
,
بدن مثالی
,
حدیث
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
این رساله به بررسی مسئله حقیقت بدن مثالی و یافتن دیدگاه قرآن و احادیث می پردازد. این واکاوی طی چهار فصل صورت گرفته است. در فصل اول کلیات پژوهش که شامل طرح مساله، تاریخچه پژوهش، ضرورت و اهداف و...مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم ساحتهای وجودی انسان محور قرار گرفته است که شامل دو بخش است؛ در بخش اول مروری به دیدگاه های مطرح و شاخص در بیان حقیقت نفس دارد. در این بخش پس از بیان حقیقت نفس از دیدگاه فلاسفه، عرفا و متکلمین، دیدگاه قرآن و احادیث دربارۀ روح، مطرح می شود. بخش دوم به طرح مسئله ارتباط نفس و بدن، تبیین آن، و طرح دیدگاه های فلاسفۀ اثرگذار و قرآن و احادیث می پردازد. و در این بخش پاسخ های فلاسفۀ یونان و اسلامی و همچنین قرآن و احادیث در جواب چگونگی این ارتباط ارائه می شود. در فصل سوم حدوث و قدم نفس از دیدگاه فلاسفه و عرفا و همچنین خلقت ارواح پیش از ابدان از دیدگاه اندیشمندان اسلامی و قرآن و احادیث مطرح شده است. در فصل چهارم حیات برزخی انسان و بدن مثالی مورد بررسی قرار گرفته است. این فصل شامل دو بخش می باشد؛ در بخش اول حقیقت عالم مثال از دیدگاه های فلاسفه، عرفا و قرآن و احادیث مطرح شده است. و در بخش دوم سوال اصلی پژوهش یعنی بدن مثالی محور قرار گرفته است. در این بخش ضمن تشریح بدن مثالی از دیدگاه های فلاسفه، عرفاو قرآن و احادیث به این نتیجه می رسیم که از ظاهر برخی از احادیث فهمیده می شود که بدن مثالی همان تمثل روح است واز برخی دیگر از احادیث به دست می آید که روح در برزخ با بدن مثالی که در دنیا با انسان بود، متنعم یا معذب می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدوث و قدم زمانی عالم (بررسی آرای حکیمان معاصر، علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی، و آیتالله مصباح یزدی)
نویسنده:
علی شیروانی، نرجس رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
محمد تقی مصباح یزدی
,
ملاصدرا
,
حدوث عالم
,
حدوث و قدم
,
قدم عالم
,
حدوث
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
قدم عالم
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
آیت اله جوادی آملی
,
حرکت جوهری در قرآن
,
تجدد مدام
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
زمان ,
ازلیت عالم ,
حدوث زمانی ,
نهایه الحکمه ,
حدوث زمانی عالم ,
اصل علیت ,
عالم ماده ,
قدم زمانی عالم ,
دوام فیض الهی ,
آغاز زمانی عالم ,
جهان شناسی فلسفی ,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time ,
صانع عالم ,
عالم ماده ,
قدم زمانی ,
قدم زمانی عالم ,
حدوث زمانی عالم ,
قرآن ,
سیلان ,
قدم زمانی ,
جهان شناسی فلسفی ,
تغیر جوهری ,
علیت ,
قرآن ,
زمان ,
قدم فیض ,
بدایة الحکمة ,
مسبوقیت به عدم زمانی ,
زمان عام ,
زمان خاص ,
تصرم ذاتی ,
منقطع الاول ,
حدوث مستفیض ,
قدم مستفیض ,
قابلیت قابل ,
شواهد نقلی ازلیت عالم ,
انطباق بر زمان ,
مصداق حدوث ,
مصداق قدم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
حدوث و قدم زمانی عالم، از کهنترین مسائل فلسفی است. صدرالمتألهین بر اساس حرکت جوهری و تجدد مداوم عالم، پاسخی جدید به این مسأله داده است. گفتههای فیلسوفان معاصر این مکتب، گامی در تنقیح و پرورش نظریه صدرایی است؛ اما در این سخنان اختلاف نظرهایی دیده میشود. در این نوشتار، نظریات حکمای فرزانه معاصر، علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی و آیتالله مصباح یزدی تبیین، بررسی و نقد میشود. این نقد و بررسی، در دو بخش صورت میگیرد: ۱. تعریف حدوث و قدم زمانی از دیدگاه هر یک از اساتید؛ و ۲. تعیین حدوث یا قدم زمانی عالم بنا بر تعریف ایشان. دستاورد این پژوهش، رسیدن به تعریفهای متعددی از حدوث و قدم زمانی، و حکم به حدوث یا قدم عالم بر اساس تعریف و انتخاب قول برگزیده در این باب میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 56
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید