جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
فراگیری و انتقال آموز ه های دینی
نویسنده:
فاطمه صادق زاده قمصری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تحصيل عقايد دينی از چه راهي امكان پذير است؟ آيا مي شود برخی از مردم به نحو تقليدی به خدا، معاد و پيامبر باورهايی داشته باشند؟ آيا تقليد از بزرگان می تواند انسان را به مراتبی از شناخت مبدأ و معاد نايل كند؟ بعبارت ديگر، آيا تنها برخی از مردم موظفند درباره اصول و معارف دينی تحقيق نمايند و گروهی ديگر به نام عوام چنين تكليفی برعهده ندارند؟ از سوی ديگر، تعاليم دينی چگونه و در چه سطحی بايد بر مردم ارائه شود؟ آيا اساساً می توان دين را به نحو يكسانی برای همه اقشار جامعه آموزش داد؟ با توجه به ضرورت مخاطب شناسی، عالمان دين و تمامی صاحبان قلم، هنرمندان و فرهنگ سازان هنگام تبليغ دين و بيان آموزه های دينی فعاليت خود را با كدام يك از سطوح مخاطبان خود تنظيم نمايند؟ این مقاله در قالب بررسی مساله تحقیق و تقلید سعی می کند پاسخی درخور به پرسش های مطرح شده بدهد.
صفحات :
از صفحه 5 تا 12
نخستین واجب اعتقادی
نویسنده:
رضا برنجکار، مهدی نصرتیان اهور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نخستین واجب اعتقادی یکی از مسائل چالش برانگیز علم کلام است. شک، قصد، اراده، نظر، استدلال، و معرفت الله از مهترین نظریه های این بحث می باشد. اگر مقصود از نخستین واجب، نخستین واجب به حسب مقصوداصلی باشد باید معرفت الله را مصداق آن معرفی نمود و اگر مقصود از نخستین، اولین به هر عنوان باشد، قصد و اراده، نخستین واجب اعتقادی است. البته اگر به معرفت فطری و قلبی خدا معتقد باشیم، اعتقاد و ایمان به خدا نخستین واجب خواهد بود
صفحات :
از صفحه 9 تا 22
شیوه تبلیغ دین در سیره رضوی
نویسنده:
حسن نظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
از جمله مواردی که در سیره ی امامان مورد توجه جدی واقع نشده،نحوه ی تبلیغ دین توسط ایشان است. در این بین امام رضا(ع)به سبب موقعیت ویژه ای که برایشان پیش آمد،به خوبی توانستند با روش های گوناگون به تبلیغ و ترویج معارف دینی بپردازند.اگر سیره ی عملی و سیره ی نظری امام به دقت مطالعه گردد،این نتیجه حاصل می آید که همه ی رفتارها و گفتارهای ایشان برگرفته از دین است و این خود، بهترین شیوه برای تبلیغ دین نزد مسلمانان می باشد.در مقابله با غیر مسلمانان نیز شیوه های تبیینی امام جالب توجه بود.ایشان با پیروان هر دینی،با عقاید خودشان احتجاج می کردند.در مواجهه با متکلمین و عقل گرایان هم،استناد امام مبتنی بر عقل بود.ولی امام هرگز هدف را توجیه گر وسیله ندانستند و از روش های غیر اخلاقی مانند مغالطه و سفسطه برای تبلیغ دین استفاده ننمودند.
تأثیر مبانی تبلیغی امام علی(علیه السّلام)در ابعاد تبلیغی سیّد علی حسینی خامنه‌ای(مد ظلّه العالی)
نویسنده:
زینب سادات هوائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این تحقیق بیان شد که تبلیغ دین دارای سه بعد ارکان، مبادی و منابع است که بر اساس مبانی آن شکل گرفته و نتیجى این تقسیم‌بندی بررسی تمام زوایای آن است.مبانی تبلیغ دین یعنی ریشه‌هایی که بر اساس هست‌ها و نیست‌هایی به وجود آمده که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) از خداوند متعال دریافت و از مسیر قرآن و اهل بیت (علیهم السّلام) به ما رسانده‌اند.ارکان تبلیغ دین شامل پنج بخش مبلّغ، مخاطب، محتوای پیام، فضای پیام و زمان پیام، عناصر مختلفی است که محتوای پیام را از مبلّغ به مخاطب به بهترین شیوه و جذاب ترین شکل می‌رساند. مبادی تبلیغ دین شامل آشنایی کامل با دین، داشتن علاقه و انگیزه، آشنایی با روش‌ها و ابزارهای تبلیغ دین و کسب مهارت در آن است.منابع تبلیغ دین نیز شامل قرآن کریم و روایات ائمى معصومین (علیهم السّلام) است. چرا که این دو در کنار هم حقیقت وحی و معارف الهی را نمایان می‌سازد.بخش مهم این تحقیق که مبانی تبلیغی حضرت علی (علیه السّلام) است با توجّه به روایات ایشان به چهار محور با مبانی مختلف تقسیم شد. محور اول خداشناسی، محور دوم جهان شناسی، محور سوم انسان و محور چهارم دشمن شناسی است.در مبانی تبلیغی سیّد علی خامنه‌ای (مد ظلّه العالی) این فرضیه اثبات شد که ایشان از همان مبانی حضرت علی (علیه السّلام) تأثیر پذیرفته‌اند و این مورد با تطبیق بیانات و مکتوبات ایشان بر مبانی تبلیغی امام علی (علیه السّلام) در همان چهار محور به وضوح آشکار شد. همچنین تجلّی مبانی تبلیغی حضرت علی (علیه السّلام) در تبلیغ دین سیّد علی حسینی خامنه‌ای (مد ظلّه العالی) در سه بعد ارکان، مبادی و منابع به طور کامل استنباط شد. بنابراین سیّد علی حسینی خامنه‌ای (مد ظلّه العالی) که هم اکنون امر تبلیغ دین را در جهان اسلام به عنوان ولیّ امر زمانه بر عهده دارند، بهترین الگو برای مبلغین اسلام در این دوران هستند.واژگان کلیدی: امام علی (علیه السّلام)، سیّد علی حسینی خامنه‌ای (مد ظلّه العالی)، تبلیغ دین، مبانی تبلیغ، ارکان تبلیغ، مبادی تبلیغ، منابع تبلیغ
بررسی روشهای تبلیغ ادیان الهی
نویسنده:
عباس همامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
انبیا در دعوت خود روشهای مختلفی را بکار گرفته اند که حکمت موعظه حسنه و جدال محورهای کلی آنست و در شرایط خاص می تواند از برخورد قهرآمیز بهره گرفته شود. در مقابل نیز ائمه کفر، ملا، مترف و عوام نادان به مقابله پرداخته و از شیوه هایی چون بی اعتنایی، جنگ روانی، تهمت، جلوگیری از تبلیغ، ششکنجه، تبعید و قتل استفاده کرده اند.
صفحات :
از صفحه 117 تا 130
میرسیدعلی همدانی مروج تشیع در کشمیر (ایران صغیر)
نویسنده:
منصور میراحمدی,عبدالرضا احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
میرسیدعلى از عارفان بزرگ شیعه است. وى در همدان در خاندانى ثروتمند و اهل سیاست به دنیا آمد; اما خود در جوانى توجه چندانى به سیاست نداشت. همدانى در علوم مختلف اسلامى تبحر داشت و قطبیت سلسله «ذهبیه رضویه» از آن او بود. از نکات جالب زندگى میرسیدعلى همدانى سفرهاى بسیار اوست که هدف آن تبلیغ دین و راهنمایى مردم بود. سفرهاى متعدد او به کشمیر، این دیار را به پایگاه استوارى براى اسلام تبدیل کرد. برخى از ملاحضات صورى همدانى در مکاتباتش با حاکمان سنى باعث شد تعدادى از نویسندگان، وى را از صوفیان سنى برشمارند; در حالى که مدارک روشنى دال بر تشیع او موجود است. زمانه همدانى مصادف است با حمله مغول به ایران. از وى آثار و نوشته هاى متعددى برجاى مانده که بسیارى از آنها به صورت خطى است و به چاپ نرسیده است.