جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ت: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره اول (نص گرائی)
>
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
تعداد رکورد ها : 1103
عنوان :
سنخیت علی و معلولی در الهیات صدرایی و الهیات تفکیکی
نویسنده:
محمد مهدی مشکاتی، بهناز طبیبیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
سنخیت
,
علت و معلول
,
اصل علیت
,
حکمت متعالیه
,
عدم سنخیت
,
مکتب تفکیک
,
اصل علّیت
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ممکن الوجود ,
ترجیح بلا مرجح ,
فاعل طبیعی ,
الوجود ,
مفهوم وجود ,
قرآن ,
قاعده بسیط الحقیقه ,
مشترک لفظی ,
خدا آگاهی ,
ترجیح بلا مرجح ,
برهان بسیط الحقیقه ,
قرآن ,
مفهوم واجب الوجود ,
مفهوم ممکن الوجود ,
لفظ کلی ,
مشترک ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
قاعده معطی شیء ,
اشتراک لفظی ,
مشترک معنوی ,
خداشناسی ملاصدرا ,
هستی بخش علت ,
انکار سنخیت ,
فاعل بالاراده ,
خداشناسی مکتب تفکیک ,
بینونت ذاتی ,
تباین حقیقی ,
فارق الاشیاء ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
یکی از مباحث مناقشه برانگیز بین الهیات صدرایی و الهیات تفکیکی، اصل سنخیت بین علت و معلول است. تردیدی نیست که هر معلولی از هر علتی به وجود نمیآید و حتی میان پدیدههای متعاقب یا متقارن هم همیشه رابطه علیت برقرار نیست؛ بلکه علیت رابطهای است خاص، میان موجودات معینی و به دیگر سخن، باید میان علت و معلول مناسبت خاصی وجود داشته باشد که از آن به سنخیت بین علت و معلول تعبیر میشود. چون علت هستی بخش، وجود معلول را افاضه میکند و به تعبیر مسامحی به معلول خویش وجود میدهد، باید خودش وجود مزبور را داشته باشد تا به معلولش اعطا کند و اگر فاقد آن باشد، نمیتواند افاضه کند: «معطی الشئ لا یکون فاقدا له» و با توجه به اینکه با اعطای وجود به معلول چیزی از خودش کاسته نمیشود، روشن میگردد که وجود مزبور را به صورت کاملتری دارد؛ به گونهای که وجود معلول شعاع و پرتوی از آن محسوب میشود. اصحاب تفکیک پذیرفتن اصل سنخیت را مستلزم تالیهای فاسدی؛ از جمله نفی توحید، اجتماع نقیضین و... میدانند، بنابراین، آن را انکار مینمایند. در این نوشتار به بررسی تطبیقی این دو دیدگاه و موارد تقابل آنها با یکدیگر پرداختهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل معرفت گزاره ای از منظر معرفت شناسی غربی و اسلامی با تأکید بر نقض گتیه
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت گزاره ای
,
ادموند گتیه
,
معرفت شناسی اسلامی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
نقض گتیه
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی)
,
معرفت گزاره ای(مقابل معرفت غیر گزاره ای)
,
معرفت غیر گزاره ای(مقابل معرفت گزاره ای)
,
مساله گتیه
,
معرفت حصولی گزاره ای
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
باور موجه ,
صدق ,
علم حصولی ,
باور ,
معرفت ظنی ,
علم حضوری ,
توجیه ,
باور صادق مُوَجَّه ,
اقسام گزاره بدیهی ,
معرفت یقینی ,
معرفت تصوری ,
نظریه شناخت ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت قضیه ای ,
صدق ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
باور موجه ,
باور صادق موجه ,
باور خطا ناپذیر ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
نظریه نقض ناپذیری معرفت ,
نظریه اطمینان آوری معرفت ,
نظریه عِلّی معرفت ,
نظریه شرطی معرفت ,
معرفت شبه یقینی ,
آگاهی جزئی ,
معرفت توصیفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
این مقاله دو بخش دارد: بخش اول با تعریف سنتی معرفت در غرب می آغازد و ضمن نگاهی اجمالی به ریشه تاریخی و تحلیل مؤلفه های سه گانه آن به مثال های نقض گتیه و سپس واکنش های مهم معرفت شناسان معاصر به آن می پردازد. بخش دوم مقاله درباره تعریف معرفت گزاره ای از منظر حکمای اسلامی و تفاوت آن با تعریف سنتی غرب، تقسیم معرفت به تصوری و تصدیقی (گزاره ای)، تبیین معرفت گزاره ای یقینی و ویژگی های آن است و نشان می دهد که نقدها و مثال نقض های گتیه بر این تعریف وارد نیستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریۀ انحصار «پاداش و کیفر» در «تجسم اعمال»
نویسنده:
کاظم استادی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
نظریه انحصار پاداش و کیفر در تجسم اعمال
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
تشیع ,
معاد جسمانی ,
پاداش ,
النار ,
پاداش و کیفر اعمال ,
کیفر ,
کیفر دوزخ ,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) ,
معاد(کلام) ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
پاداش انسان ,
کیفر انسان ,
قرآن ,
عذاب جهنم ,
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص) ,
جهنم ,
ثواب ,
عذاب ,
پاداش اعمال ,
قرآن مجید ,
عمل انسان ,
چیستی عمل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
در دو قرن اخیر، برخی فلاسفه اسلامی نظریهای رواج دادهاند که آموزه آن، حکایت از این دارد که بهشت و جهنم چیزی نیست به جز تجسم اعمال و رفتار انسان، که به صورتهای گوناگون برای وی ظاهر میشود. این مقاله درصدد آن است تا این آموزه را که مورد مخالفت متکلمین و مورد موافقت فیلسوفان متأخر است پیکرهسازی و نقد کند. و در آخر این ادعا را ارائه کند که با فرض اینکه برخی از اعمال برای انسان مجسم شوند، کیفر و پاداش انسانها منحصر در تجسم اعمال نیست. همچنین پیرامون این نظریه سؤالهایی مطرح کردهایم تا قائلین انحصاری تجسم اعمال، پاسخگوی آن باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پارادوکس مرتبه مثالی نفس حادث در نفسشناسی صدرالمتألهین : سال 5، شماره 2 : حکمت اسراء
نویسنده:
معصومه سادات سالک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
عالم مثال
,
علم النفس ملاصدرا
,
علم نفس
,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه)
,
موجود مجرد مثالی
,
انسان شناسی فلسفی
,
علم نفس
,
حکمت متعالیه
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
پارادوکس مرتبه مثالی نفس حادث
کلیدواژههای فرعی :
قدیم ,
شواهد الربوبیه ,
معاد جسمانی ,
حکمت اشراق ,
انسان شناسی ,
عالم مجردات ,
حکمت مشاء ,
عالم ماده ,
03. انسان شناسی Human nature ,
عالم جبروت ,
عالم شهادت ,
عالم ماده ,
عالم ملک ,
قرآن ,
قوس نزول ,
عالم عقل ,
قدم نفس ,
عالم ملک و ملکوت ,
حادث ,
عالم شهادت ,
فلسفه اشراقی ,
فلسفه مشاء ,
بدن ,
عقل فعال ,
معاد جسمانی ,
قرآن ,
هستی عقلی نفس ,
معاد جسمانی از نظر ملاصدرا ,
عالَم اسماء و صفات ,
سابقه ماده بدن ,
اتصال مثال در انفصال خیال ,
حدوث نفس ناطقه ,
سلسله تنزلات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
موجودات مثالی به رغم تجرد، از عوارض ماده (مقدار، اندازه و شکل) خالی نیستند؛ در حالیکه این عوارض، به گونهای در تعین شخصی و در نتیجه تفرد موجودات، نقش دارند و باعث جزئی شدن این صور میشوند. با فرض «مرتبه مثالی» برای نفس انسانی، میتوان سابقهای در این عالم برای انسان تصور کرد. در این تصور به تعداد افراد مادی کثرت عددی خواهیم داشت. بنا بر نظر ملاصدرا نفس انسانی، جسمانیة الحدوث است و سابقه چنین نفسی، به وجود جمعی عقلانی در صقع ربوبی و یا عالم مفارقات عقلی، ارجاع داده میشود. با این تفسیر، هم حدوث نفس انسان محفوظ میماند و هم پیامدهای عقلی محال و توالی فاسد قدم نفس، مجال بروز نمییابند. بنابراین سلسله تنزلات به ویژه مراتب قبلی وجودات تنزلیافته در قوس نزول، با مبنای حدوث جسمانی نفس، چندان قابل جمع به نظر نمیرسد و پیشینه وجود عقلی نفس ـ با وجود تأکید فراوان صدرالمتألهین بر وجود مثالی موجودات ـ تبیین چگونگی حدوث آن را از مرتبه عقلی به عالم ماده، دشوار میسازد. شاید بتوان این ناسازگاری را با فرض سابقۀ ماده بدن، به عنوان متحد صورت انسانی، حل کرد؛ اما ماده در فلسفه صدرایی نقش کماهمیتی دارد، و علاوه بر آن ابداعی است و نمیتواند در این مرتبه نقشی داشته باشد. بر اساس مبانی صدرایی، فرض پیوند مستقیم میان ماده متحد با صورت (در عالم ماده) با ماده مثالی، فرضی نادرست است. در پارهای از آثار عباراتی میتوان یافت که اعتقاد به مرتبه مثالی نفس انسانی را در سلسله نزولی نشان میدهد و وجه قدم نفس را تقویت میکند و بر ابهامات نظریه «جسمانیة الحدوث» میافزاید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد، نبوت و امامت در رساله اعتقادات شیخ صدوق و شیخ مفید : سال 4، شماره 3 : حکمت اسراء
نویسنده:
فروغ رحیم پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
معاد
,
شیخ صدوق
,
نبوت
,
شیخ مفید
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
درباره شیخ مفید
کلیدواژههای فرعی :
خوارج ,
سهو النبی ,
حشر ,
العصمه ,
الشفاعة ,
الجبر و التفویض ,
الرجعه ,
حوض کوثر ,
میزان ,
رجعت ,
سوال قبر ,
تفویض ,
وعد و وعید ,
صراط المستقیم ,
جور ,
الصراط ,
حساب ,
بهشت و جهنم ,
قریش ,
حقیقت بهشت و دوزخ ,
التقیة ,
رجعت ,
عصمت ,
احادیث شفاعت ,
شفاعت ,
عقبات قیامت ,
ظلم ,
وعد و وعید ,
آیات شفاعت ,
اعراف ,
اهل بیت(ع) ,
تفویض ,
عقبات صراط ,
عصمت امام (ع) ,
سؤال قبر ,
سهو النبی(ص) ,
عدل الهی ,
میزان اعمال ,
وحی الهی ,
وحی به انبیا ,
تقیه شیعه ,
حدیث حوض کوثر ,
صراط مستقیم ,
قرآن ,
وحی ,
حلال و حرام ,
اعراف ,
پزشکی اسلامی ,
احوال بعث ,
معاد روحانی ,
حساب ,
صراط ,
میزان ( موقف ) ,
قرآن ,
ترک جریده برای تقیه ,
طب شرعی ,
رساله الاعتقادات ,
خوارج (مذاهب اسلامی) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
طب دینی ,
ثبت اعمال ,
شأن انبیاء ,
شأن حجج الهی ,
شأن ملائک ,
ظالم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
شیخ صدوق و شیخ مفید، دو متکلم متقدم امامیه، با بررسی موضوعات مختلف در حیطه اصول دین، و با رویکرد اعتقادی شیعه، مجموعهای از دریافتها و نگرشهایشان را در اختیار آیندگان گذاشتهاند. بازخوانی مداوم و مکرر اندیشههای پیشینیان، خصوصا در مواردی که قدمت، اهمیت ویژه و اعتباردهنده دارد، آرای خالص و دست نخوردهتری را در اختیار محققان قرار میدهد. از اینرو حائز اهمیت فراوان است. در این مقاله به مقایسه و تحلیل دیدگاههای صدوق و مفید در سه اصل معاد، نبوت و امامت میپردازیم. در بحث معاد، همرأیی غالب شده است، برخلاف مباحث نبوت و امامت، که اختلاف نظرهای چشمگیری در آن دیده میشود. مقاله با محوریت رساله الاعتقادات صدوق و تصحیح الاعتقاد مفید، ضمن بررسی دیگر آثار آنان، رأی این دو را در اصول مذکور مقایسه و ارزیابی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سبک زندگی و روابط همسران با یکدیگر در سیره و سخنان امام رضا (علیه السلام)
نویسنده:
مراد شهگلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
امام علی بن موسی الرضا
,
امام رضا(ع)
,
اخلاق در خانواده
,
خانواده اسلامی
,
زن و شوهر
,
روابط زوجین
,
اخلاق دینی
,
سبک زندگی (فلسفه تحلیلی)
,
آداب معاشرت در خانواده
,
آداب معاشرت زوجین
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ,
صبغه ,
محبت ,
میانه روی ,
صبر ,
ازدواج ,
امانتداری ,
عفو ,
مشورت ,
مدارا ,
آرامش ,
عفت ,
محبت ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
احساسات ,
بیان احساسات ,
تمکین ,
حسن معاشرت ,
هدیه ,
مدیریت خانواده ,
آموزه های رضوی ,
وظایف ,
عفت ,
وفاق ,
آسیب شناسی خانواده ,
تمجید ,
نظافت شخصی ,
اخلاق مدارا ,
آرامش روحی ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
قرآن ,
احکام ( وظایف ) ,
نکاح ( عقد ) ,
عفو ,
تمکین کامل زوجه ,
آداب العشرة ,
پاکیزگی ,
احترام ,
صلح ,
صبر ,
عفت ,
قناعت ,
مدارا ,
هدیه ,
اعتدال در زندگی ,
آراستگی ,
آداب مشورت ,
اخلاق معاشرت ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
احترام متقابل ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
قدرشناسی ,
آراستگی ظاهر ,
الگوی مطابق با فطرت ,
شالوده خانواده ,
جایگاه خانواده ,
عقلانیت گرایی ,
بیان عواطف ,
اطاعت از همسر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
امروزه حجم انبوهی از چالشها و تهدیدها، کانون خانواده را در معرض تضعیف و اضمحلال قرار داده است. آموزههای دین اسلام کاملترین راه حل برای برون رفت از مشکلات پیش روی خانواده معاصر است. در این راستا آموزههای رضوی مجموعه کاملی از این معارف و احادیث گرانقدر است که میتواند بهترین و جامعترین الگوی مطابق با فطرت برای خانواده معاصر باشد. آموزههای رضوی از یک طرف به آسیب شناسی روابط زوجین میپردازد و از طرف دیگر راهکارهای تقویت روابط طرفین را برای دستیابی به سعادت بیان میفرمایند. از آنجا که زن و شوهر رکن اصلی خانواده را تشکیل میدهد. بهبود این دو، سبب تقویت شالوده خانواده میشود. لذا در این پژوهش وظایف مشترک و مختص هر یک از زن و شوهر بر اساس احادیث حکیمانه امام رضا (علیه السلام) ذکر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق اسلامی و طب روحانی
نویسنده:
اصغر هادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بیماری روحی
,
اخلاق اسلامی
,
طب روحانی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت ,
جهاد با نفس ,
عبودیت ,
دوستی دنیا ,
اخلاق بندگی ,
تهذیب ,
سیر و سلوک ,
اهل بیت(ع) ,
لقاء الله ,
قرآن ,
اخلاق عرفانی ,
طب جسمانی ,
طب قلب ,
طب جسم ,
قلب سلیم ,
تعلیم سیر و سلوک ,
قرآن ,
تهذیب ,
عبودیت ,
جهاد اکبر ,
حب دنیا ,
آداب دوستی ,
لقاء حق ,
داروی معنوی ,
اخلاق بندگی ,
اخلاق عرفانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
طب روحانی یکی از سه دیدگاه مطرح در برخورد با مسائل اخلاقی در میان دانشمندان اخلاق اسلامی است؛ در این دیدگاه، روح انسان همچون جسم انسان، گرفتار انواع بیماریها میشود و برای درمان آن باید از طبیب روحانی و داروهای معنوی بهره گیرد تا روحی سالم، پرنشاط، و ملکوتی پیدا کند. پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که: تبیین روایات از اخلاق اسلامی بر اساس طب روحانی چیست؟ و به روش تحلیلیاستنطاقی، تبیینی متفاوت از اخلاق، برگرفته از روایات مأثور و با نگاه طب روحانی ارائه میدهد. در این مقاله پس از بیان چیستی طب روحانی و طبیبان روحانی، رابطه طبیبان روحانی و بیماران روحانی نیز از دیدگاه روایات، تبیین شده است. نتیجه این تحقیق آن است که اخلاق اسلامی با این نگرش، از اخلاق با اهداف مادی و صرفاً دنیوی متمایز میگردد، چرا که در این نگاه، ثمره اخلاق، قلب سلیم و هدف آن قرب به خداوند و لقاء الله است، و اخلاق بندگی و ویژگیهای معنوی که در دیگر مکاتب اخلاقی از آن خبری نیست، برجسته میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد مقاله «[امام] علیبنابیطالب[(ع)]»، دائرةالمعارف اسلام (EI) : سال 4، شماره 1 : پژوهش نامه علوی
نویسنده:
سعادت غضنفری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
شخصیت امام علی (ع)
,
دائرةالمعارفاسلام
کلیدواژههای فرعی :
تشیع ,
تصوف (صوفیگری) ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
خلافت ,
الخلفاء الراشدین ,
حسنین (ع) ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
أهل السنة ,
دوره صفویه ,
جایگاه امام ,
شیعه شناسی ,
شیعه پژوهی در غرب ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
شیعهشناسی ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
خلفای راشدین ,
جامعه صدر اسلام ,
صفویان ,
الهیات تشیع ,
تولد امام علی (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-0867
چکیده :
دائرةالمعارفاسلام را اصلیترین منبع اسلامشناسی در مغربزمین میشناسند؛ اما مقالات این مجموعه و تصویر ارائهشده از اسلام در آن، نیازمند نقد و بررسی است. بسیاری از این تصاویر، حاصل کجفهمی مظاهر مادی و معنوی اسلام و برخی نیز متعمدانه و از روی سوگیری است. در مقاله [امام] علیبنابیطالب[(ع)] از رابرت گلیو در چاپ سوم این دایرةالمعارف، بهرغم بهرهگیری از منابع شیعی و بررسیهای همدلانه، برخی از نکات مهم مسکوت گذاشته شده و گاهی نیز در برداشتها و تحلیلها به خطا رفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 77
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی خواص درمانی میوههای قرآنی و میزان همخوانی آن با یافتههای نوین علوم پزشکی : سال 5، شماره 1 : پژوهش های علم و دین
نویسنده:
مرتضی نصیری، امید صادقی، حسام اسحاقی شهرضایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پزشکی
,
پزشکی اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز پزشکی قرآن
,
میوه جات
,
طب شرعی
,
میوه
,
طب دینی
,
طب قرآنی
,
میوه های قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
بیماری ,
اهل بیت(ع) ,
درمان اسلامی ,
انار ,
انگور ,
انار ,
انجیر ,
انگور ,
زیتون ,
تین و زیتون ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
علوم پزشکی ,
خرما ,
طب الصادق ,
درمان (پزشکی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
میوهها سرشار از ویتامینها، مواد معدنی، و املاح هستند و مصرف آنها تأثیر بهسزایی در سلامتی انسانها، پیشگیری، و درمان بیماریها دارد. در قرآن کریم خداوند از بعضی میوهها چون انگور، انار، خرما، انجیر و زیتون به عنوان هدیه بهشتی نام برده است. احتمالاً در این تذکر، فواید جسمی و روحانی برای انسان وجود دارد. لذا این مقاله با هدف بررسی خواص درمانی میوههای مذکور از منظر قرآن و احادیث و مقایسه آن با یافتههای نوین علوم پزشکی صورت گرفته است تا به نگرش پویایی اسلام به عنوان یک دین جهانشمول بیشتر پی برده شود و حقایق بیشتری در این زمینه آشکار گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی؛ نگاهی به نظریههای اندیشمندان غربی و بازخوانی اندیشه والای امیرمومنان علی علیه السلام
نویسنده:
محمود پاکیزه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی
,
حیات
,
حیات انسانی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
هدف زندگی
,
زندگی معنادار
,
معنای زندگی در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
آفرینش (اِبداع) ,
پوچ انگاری ,
احتضار ,
مرگ ,
غایت خلقت ,
اخوان الصفا ,
آخرت گرایی ,
خداباوری (دئیسم) ,
الدنیا ,
عالم خلقت ,
حیات ابدی ,
اعتقاد به خدا ,
قرآن ,
حیات ابدی ,
ذهن گرایی ,
عین گرایی ,
هدف فعل الهی ,
قرآن ,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا) ,
عالَم دنیا(مقابل عالم آخرت) ,
ذهن گرایی ,
آخرت ,
شوق به مرگ ,
بی معنایی زندگی ,
فراطبیعت باوری ,
شوق به زندگی ,
مرگ باوری ,
نظم عالم ,
عقل دین گرا ,
عقل دین گریز ,
فزت و رب الکعبه ,
دل بستگی دنیا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
آن چیزی که زندگی را معنادار میکند کدام است؟ فلسفه حیات چیست؟ رابطه هدف از زندگی و معنای زندگی چگونه تبیین میگردد؟ امام علی(ع) که مسیر پرفراز و نشیب زندگی را با پیروزی طی کرده است، چگونه به این سؤالات پاسخ میدهد؟ شوق امام علی(ع) به مقوله مرگ چگونه با معناداری زندگی در نگاه او سازگار است؟ این نوشتار در پی آن است که پس از مفهومشناسی مختصر، ضمن تبیین نسبت هدف زندگی با معنای زندگی و اشارهای اجمالی به نظریات اندیشمندان غربی در باب معناداری زندگی، مراد امیرمؤمنان(ع) را در نگاه به سطح والای حیات، با وفاداری به اصل معناداری زندگی و در پرتو خداباوری، نشان دهد و روشن کند که زندگی تنها در راستای طرح هدفمند آفرینش، که طرحی الهی است، معنا پیدا میکند تا حدی که شوق به مرگ نیز جزئی از زندگی میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
تعداد رکورد ها : 1103
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید