آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه تهران
>
حمید پارسانیا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 184
عنوان :
بررسی و نقد مبانی نظریۀ جامعۀ باز پوپر با نظر به مبانی جامعۀ معتدل الاهی
نویسنده:
مهدی ایمانی مقدم ، حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف: هدف از انجام این پژوهش، نقد مبانی نظری «نظریۀ جامعۀ باز» یا همان «لیبرال دموکراسی منفی» کارل پوپر بود. روش: پژوهش حاضر به روش نقد معرفتشناختی و ابطال روش ابطالگرایی در فلسفۀ علم پوپر صورت گرفت. یافتهها: هرچند پوپر در نظریهاش خواهان تحقق جامعهای مبتنی بر قبول اصالت فرد، محوریت قانون و تساوی در برابر آن، دموکراسی و آزادی بود، اما شرط تحقق همۀ این اصول را صرفاً بروز و نمود حذفی ارادههای انسانی میدانست. نظریۀ وی بر فرض «جهانهای سهگانه» در هستیشناسی، «ابطالگرایی» در فلسفۀ علم و «استحالۀ کسب یقین» در معرفتشناسی استوار شده و در مقابل این نظریه، نظریۀ مردمسالاری دینی قرار دارد که در قرائت اسلام ناب بر پایۀ قبول مبدء و معاد و منزلتِ خلیفهاللهی انسان، مبتنی بر «رئالیسمِ» هستیشناختی، «اثباتگراییِ تجربی و عقلانی و وحیانی» در فلسفۀ علم و «امکان و بلکه ضرورت کسب یقین» در معرفتشناسی استوار شده است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از مقالۀ حاضر میتواند تناقض موجود در ادعای «اصلاحات گامبهگام منفی»، طرح شده از سوی اصلاحطلبان پوپری در دنیای اسلام و ایران اسلامی را عیان سازد و رهیافتی به یکی از بنیادیترین و تاریخیترین مسائل حوزۀ فلسفۀ سیاست؛ یعنی «مبانی مشروعیت در تحقق و بقای حکومت» باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 597 تا 624
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش فرد در ساختارهای اجتماعی از دیدگاه قرآن (با تاکید بر تفسیر المیزان و تسنیم)
نویسنده:
زهرا میرتاجالدینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
اصالت
,
جامعه شناسی
,
روشنگری
,
فطرت(کلام)
,
معاد(کلام)
,
انسان
,
قرآن
,
کارکردگرایی
,
فردگرایی
,
ساختار اجتماعی
,
معاد(فلسفه)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر تسنیم (کتاب)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
چکیده :
يکي از اساسيترين موضوعاتي که در شناخت جامعه نقش تعيين کنندهاي دارد، اصالت فرد يا جامعه و رابطه متقابل آنهاست. در پاسخ به اين پرسش كه «جامعه چيست؟»، ميتوان به سه رويكرد اشاره کرد: رويكرد اول جامعه را کليتي ماوراي افراد در نظر گرفته و آنرا فراتر از حاصل جمع افراد ميداند، بنابراين جامعه ماهيتي ويژه دارد که نميتوان آن را با خصوصيات تک تک افراد جامعه مرتبط ساخت. مکاتب ساختگرايي، کارکردگرايي و ستیزگرایی عمدتا در ذيل چنين برداشتي از جامعه قابل فهمند. رويكرد دوم برآنست که جامعه چيزي جز برآيند افراد تشکيلدهنده آن نيست لذا هر پديده اجتماعي در تحليل نهايي پديده فردي است. اين رويكرد، جامعه را حاصل جمع کمي افراد ميداند و حداکثر به مطالعه پديدههاي اجتماعي در قالب روانشناسي اجتماعي ميپردازد. مکاتبي همچون مبادله و رفتارگرايي به اين برداشت از جامعه نزديکند. رويكرد سوم، نه جامعه را واقعيتي ثابت و شيشده در خارج و نه آنرا حاصل جمع وجود تک تک افراد، بلكه حاصل يک فرآيند و ناشي از تداوم تعامل ميان افراد و گروههاي اجتماعي میداندو لذا هر پديده اجتماعي، نتيجه يک مجموعه روابط متقابل ميان کنشگران است. جامعه در اين حال واقعيتي سيال و هر لحظه در حال آفرينش است. ديدگاههای کنش متقابل نمادين، پديدارشناسي و عامليت ساختار در اين نحله قرار ميگيرند. ديدگاه قرآن به دليل داشتن مباني هستيشناسي، معرفتشناسي و انسانشناسي متفاوت با اين رويكردها متفاوت بوده و اصالت را از آن فرد و جامعه هردو ميداند، انسان در بینش قران دارای فطرت الهی،آگاه، آزاد، مختار، مسئول و مكلف بوده و عليرغم وجود ساختارهاي اجتماعي، تصميم گيرنده نهايي، خود فرد است و حتی مامور به تغيير ساختارهای موجود میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای پول مدرن و نسبت آن با بهره از نگاه زیمل
نویسنده:
حمید پارسانیا ، مهدی سلطانی ، محمدجواد خسروی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
عقلانیت ابزاری، پول را تنها ابزاری کارآمد در جهت بیشینهکردن منافع سوژه میبیند که به صورت بهره متبلور میشود. زیمل با فرارفتن از عقلانیت تکنیکی، معنایی فلسفی الهیاتی از پول ارائه کرده است. زیمل، بهره را امری ضروری برای پول محض میداند اما به تفصیل به آن نپرداخته است. در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی به بازخوانی معنای پول نزد زیمل و نسبت آن با بهره میپردازیم. یافته پژوهش حاکی از این است که پول مدرن رابطه هویتی درونی با بهره دارد. پول دارای سه لایه معنایی است: لایه فرمی، لایه اراده محض، لایه الهیاتی. لایه فرمی پول با نرخ بهره در تناقض است اما در لایه اراده محض، پول تحریک اقتصاد و پیوند سوژه و ابژه را از طریق بهره انجام میدهد. در لایه الهیاتی که پول جای اله را میگیرد، بهره نوعی ادای دِین به پول است و به خاطر گسستگی از وجود محض و اله حقیقی، انسان تاله و خودگستری را با استثمار طبقات پایین به صورت اخذ بهره محقق میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 60 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی بنیادین رویکرد بدنمند به دین با تأکید بر آرای برایان ترنر
نویسنده:
مریم منصوری ، حمید پارسانیا ، مهدی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برایان ترنر، از جمله متفکرانی است که بر بنیادهای بدنمندی که در متفکران سده بیستم بهویژه نیچه پدیدار گردید، تلاش دارد تا با اصل «غریزۀ تأییدکنندۀ زندگی» در آرای نیچه، موضعی ایجابی در نظریۀ اجتماعی ایجاد نماید. پرسش اصلی پژوهش حاضر آن است که اساساً با بررسی آرای او، در هستی بدنمندی که بهویژه در متفکران سدۀ بیستم میلادی حاکم شد، ورود دوباره دین به عرصههای نظریهورزی با چه توجیهی انجام شده است و آیا این مواجهه، مواجههای منسجم است یا دوباره، چرخشی به سمت نظریههای کارکردی روی داده است؟ پژوهش حاضر، با بررسی اسنادی آرای ترنر و تحلیل محتوای جهتدار آن، به این مهم میپردازد. این پژوهش با بهرهمندی از روششناسی بنیادین به عنوان چارچوبی نظری، درصدد بررسی انسجام آرای او در مواجهه با دین به این نتیجه دست یافته است که نهتنها ترنر در بسیاری از مواضع خود از بنیادهای نیچهای در ساحت تفکر تخطی کرده، بلکه قواعد ذاتی دین را با قوانین اجتماعی آن خلط کرده است؛ همچنین بهرغم رویکرد مادی، به اعتقادات و ارزشها نیز به صورت تفصیلی پرداخته است و با نگرشی کارکردی تلاش دارد تا گسستهای ناشی از بدنمندی در جامعۀ جهانی را با فضیلت شهروندی حاصل از آموزههای دینی پرکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 158 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برون رفت نهایی حکمت متعالیه از چالش ارتباط متغیر با ثابت، برپایه اندیشه استاد جوادی آملی
نویسنده:
روح الله سوری ، حمید پارسانیا ، محمد صادق کاویانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
مسئله ارتباط امر متغیر با ثابت، یکی از پیچیدهترین مسائل فلسفی است؛ چراکه متغیر از جهتی که متغیر است، نمیتواند با ذات ثابت خداوند متعال در ارتباط باشد. ازاینرو بسیاری از فیلسوفان مسلمان کوشیدهاند تا وَجه ثباتی برای متغیر در نظر گیرند. بهرغم نکات ارزندهای که پیشنهادهای ایشان برای گره گشایی از معضل یادشده دارند، اما هیچیک بهتنهایی نمیتوانند این چالش را حل نمایند؛ چراکه در ثبات و تغیر، نسبت به غیر لحاظ نشده است؛ پس نمیتوان برای امر متغیر دو چهره وجودی در نظر گرفت که از منظر امور ثابت، ثابت و از منظر امور متغیر، متغیر باشد. آیتالله جوادی آملی خوانش جدیدی در گره-گشایی از این مسئله دارند که بر تشکیک وجود استوار است. برابر این دیدگاه، همه مراتب وجود به ثباتی نفسالامری و غیر نسبی متصف هستند که برپایه مرتبه وجودی آنها شدت و ضعف مییابد. ضعف ثبات در مراتب پایین وجود، مایه شکلگیری مفهوم منافق «تغیر» از این مراتب میگردد. نوشتار پیش رو با هدف حل نهائی مسئله ربط متغیر به ثابت بر اساس اصول حکمت متعالیه، نخست به تحلیل و بررسی اجمالی آرای مهم حکیمان مسلمان پرداخته و سپس با واکاوی دیدگاه استاد جوادی آملی، به برتریهای دیدگاه ایشان نسبت به اقوال دیگر اشاره میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تطبیقی دیدگاه سروش و شهید مطهری پیرامون مختصات مفهومی علم دینی
نویسنده:
نوراله نورانی ، حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره مرتضی مطهری
چکیده :
پس از رنسانس و رشد علم تجربی در اروپا، میان علوم تجربی(روش تجربی) و مدعیات کلیسا(روش نقلی)، اختلافات بنیادینی شکل گرفت که در نتیجه آن جامعه اروپایی رای به تعارض میان علم و دین داد. با گسترش علوم تجربی و دستاوردهای آن به جوامع اسلامی این چالش به شکل عمیقتری شکل گرفت و متفکرین و صاحبنظران این حوزه را درگیر نمود. در ایران نیز استاد شهید مطهری و دکتر عبدالکریم سروش به عنوان دو صاحبنظر مهم حوزه معرفتشناسی، مواضع متضادی را در رابطه با مختصات مفهومی علم دینی اتخاذ نمودند که جریانهای فکری پس از خود را متاثر ساخت. در این پژوهش، با اتکای بر سه پرسش اصلی، مواضع این دو متفکر پیرامون ماهیت(تعریف) علم، روش علم و امکان و امتناع تاسیس علم دینی به صورت تطبیقی مورد واکاوی قرار گرفته است. در نتیجه تحلیل صورت گرفته، مشخص شد، از آنجایی که از نظر سروش، علم تجربی دارای حوزه همعرض و مستقلی نسبت به سایر اقسام معرفت است و روش آن نیز روش تجربی با اتکای بر منطق ابطالگرایی است، امکان تاسیس علم دینی وجود ندارد. در نقطه مقابل، از نظر شهید مطهری، علم تجربی به مثابه یکی از اقسام معرفت دارای ارتباط طولی با سایر اقسام معرفت است. از نظر ایشان، روش علم، روش تجربی مبتنی بر منطق قیاس بوده و در صورتی که این روش را بکارگیرد و برطرفکننده نیازهای فردی و اجتماعی جامعه اسلامی باشد و در نهایت از سوی اسلام هدفگذاری شود، علم دینی محسوب شده و حجیت دینی نیز دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی علم دینی با تاکید بر دیدگاه استاد جوادی آملی
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
علم به عنوان یک وصف ذات اضافه که معلوم را نشان میدهد، به حسب ذات خود، به دینی و یا غیردینی متصف نمیشود. اتصاف علم به دینی و غیردینی، نیازمند یک حیثیت تقیدیه است. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی میکوشد حیثیات مختلفی را بیان کند که علم میتواند بر اساس آنها به دینی یا غیردینی متصف شود. در این نوشتار به ترتیب از شش حیثیت یاد میشود: متافیزیک، موضوع، روش، تجویز، عالم، و فرهنگ و تمدن. در نتیجه، این مقاله دیدگاه آیتالله جوادی آملی نسبت به موارد یادشده را تبیین میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناخت اجتماعي در قرآن (با تأکيد بر تفسير نمونه و الميزان)
نویسنده:
فاطمه امین پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر نمونه
,
شناخت
,
قرآن
,
نظریه انتقادی
,
نظریه جامعه شناختی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
شناخت
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
فردگرایی روششناسانه
,
جنبه اجتماعی
,
علوم اجتماعی (میان رشته ای)
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
علوم اجتماعی (میان رشته ای)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
چکیده :
شناخت و روش شناخت اجتماعی، از موضوعات مهم و اساسی در حوزه علوم اجتماعی است که در دورههای مختلف تاریخی ـ از گذشته تا کنونـ رویکردهای مختلفی نسبت به آن وجود داشته است. روششناسی بنیادین، گونهای از روششناسی است که در مقابل روششناسی کاربردی قرار دارد و انواع مختلف روشهای اجتماعی را میتوان در ذیل آن قرار داد. روششناسی بنیادین مبتنی بر مبانی هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی است و به لحاظ بنیادین به بررسی روشهای اجتماعی میپردازد. در علوم اجتماعی با سه روش بنیادین پوزیتویسم، تفهمی و رئالیسم انتقادی سر و کار داریم. هر یک از این روشها از مبانی هستیشناختی، انسانشناختی و معرفتشناختی خاص خویش بهره گرفته و در تقابل با یکدیگر قرار دارند. قرآن نیز ـ که محور اصلی در این رساله است ـ به واسطه برخورداری از مبادی هستیشناختی، انسانشناختی و معرفتشناختی ویژه خویش، از روش بنیادین «رئالیسم توحیدی» بهره میگیرد. «رئالیسم توحیدی» یعنی واقعگرایی بر مبنای یک حقیقت واحد؛ یعنی خداوند. ویژگیهای خاص اندیشه قرآن روششناسی قرآنی را از مکاتب روششناختی مدرن متمایز میسازد. قرآن هستی را دارای دو بعد مادی و معنوی دانسته و آن را یکپارچه و با محوریت خداوند حکیم متصور میسازد. همچنین به انسان نگاهی خاص و ارزشمند دارد و کمال نهایی وی را در میزان قرب الهی میداند. قرآن به تمامی ابزارهای حسی، عقلی و وحیانی مرجعیت میبخشد، اما مرجعیت آنها را در چارچوب مبانی خویش میپذیرد. همه چیز در اندیشه قرآن بر محور ایمان به خداوند قرار میگیرد. بنابراین قرآن به دلیل برخورداری از چنین ویژگیهای روششناختی، واجد کلیه رویکردهای تبیینی و توصیفی، خرد و کلان، تجربی، تفهمی و انتقادی میگردد، اما آنها را در چارچوب توحید و مبتنی بر یک عقبه الهیاتی بازتعریف میکند. این ویژگی ممتاز روششناسی قرآن است که روشهای سکولار فاقد آن هستند و به دلیل چنین فقر معرفتی، با تکیه بر یک ابزار سایر ابزارها را نفی مینمایند. علاوه بر این روششناسی قرآن به دلیل بهرهگیری از ابزار وحی، قابلیتهای افزونتری نسبت به روشهای مدرن داراست؛ قابلیت فهم و درک عمیقتر و دستیابی به ضرورتهای بیشتری در واقعیت اجتماعی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صورتبندی روش تأویل و تأثیر آن بر علوم اجتماعی با تأکید بر اندیشه آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
رضا ملایی، حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
روش تأویل براساس حکمت متعالیه، ویژگیهای خاصی دارد. این روش وقتی برای فهم پدیدههای اجتماعی بهکار میرود، توصیفی عمیق از آنها عرضه میکند. هدف این نوشتار صورتبندی روش تأویل براساس حکمت متعالیه و با تأکید بر آراء آیت الله جوادی آملی است. در این مقاله پس از اشاره به مبانی و مراحل روش تأویل براساس حکمت متعالیه، به تبیین "تأویل وجودی" و "تأویل مفهومی" پرداخته و دو مرحلۀ "خرق حجاب" و "بازگشت به اصل" برای رسیدن به چهره باطنی پدیدهها بیان میشود. یافتههای این پژوهش چنین است: «دانشمند علوم اجتماعی با بهکارگیری این روش پس از خرق حجابهای فهم پدیدۀ اجتماعی، به اصل و چهرۀ باطنی آنها که همان نماد و نشانه بودن است میرسد»؛ «چهرۀ باطنی پدیدههای اجتماعی، نشانهها و نمادهایی هستند که اسما و صفات الهی را در صحنۀ اجتماعات انسانی و روابط حاکم بر آنها نشان میدهند»؛ نتیجه اینکه، فهم پدیدههای اجتماعی، اعم از حقیقی و اعتباری، جز در پرتو فهم اسماء الهیِ حاکم بر آنها امکانپذیر نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد تمدنی و شاخصههای آن از منظر مؤسسه بینالمللی اندیشه اسلامی؛ با تأکید بر دیدگاه تمدنی عمادالدین خلیل
نویسنده:
سید هادی ساجدی ، حمید پارسانیا ، حبیب الله بابایی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مؤسسه بینالمللی اندیشه اسلامی بهعنوان پیشگام طرح اسلامیسازی معرفت در دهه هشتاد میلادی در آمریکا شروع به فعالیت کرد. آنها معتقد بودند که امت اسلامی هماکنون دچار بحران در هویت و فکر شده است و عامل آن سلطه نظام آموزشی غربی و سکولار بر جهان است. برای بازیابی دوباره هویت و شخصیت امت اسلامی باید تمدن اسلامی را بار دیگر از طریق اسلامیسازی معرفت با رویکرد تمدنی زنده کرد. با استناد به نظریه عمادالدین خلیل از اندیشمندان تمدنپژوه مؤسسه بینالمللی نه شاخصه اصلی مؤثر در شکلگیری تمدن اسلامی بازآفرینی شده به گونهای که نشاندهنده رویکرد تمدنی در ایجاد تمدن نوین اسلامی است. رویکرد تمدنی در این تلقی یک مفهوم ذات اضافه است که بر موضوعات مختلف قابل صدق است و شامل شاخصههایی میباشد که در بازسازی تمدن نوین اسلامی نقشآفرین خواهند بود. علاوه بر برجستهسازی نقاط مثبت رویکرد تمدنی مؤسسه بینالمللی اندیشه اسلامی به نقدهایی از جمله عدم ورود جدی به مباحث نظری و تئوریک در باب چیستی و ماهیت تمدن، درک خام و پوزیتیوستی از علم مدرن، ضعف در مباحث عمیق روششناسی و تسلط اندک بر میراث فلسفی جهان اسلام، عدم توجه عمیق به موضوعات بنیادین و مبانی اندیشه تمدنی و خطر فروغلتیدن در اندیشههای پست مدرن و نسبیگرا اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 184
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید