مرور متکلمان شیعه | کتابخانه مجازی الفبا

مرور متکلمان شیعه | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 28
بررسی و نقد آراء ماتریدی و نسفی در مورد آیات مربوط به اهل بیت (ع)
نویسنده:
نفیسی شادی, خلیلی آشتیانی سمیه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
صفحات :
از صفحه 145 تا 176
توحید
عنوان :
نویسنده:
ابی منصور محمد بن محمد بن محمود الماتریدی السمرقندی؛ تحقیق بکر طوبال اوغلی؛ محمد آروشی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت؛ استانبول: دار صادر؛ مکتبه الارشاد,
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
خدا و صفات خدا در مكتب اماميه و ماتريديه
نویسنده:
حیات الله ناطقی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
مرکز جهانی علوم اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
طی 5 فصل، تطبیقی تحلیلی میان اندیشه ‏های علامه طباطبایی و ابومنصور ماتریدی که نماینده مکتب امامیه و ماتریدیه هستند، در این کتاب به طور مستدل انجام شده است. در فصل اول زندگینامه و آثار این دو شخصیت معرفی شده و در فصل‏های بعدی مباحث متعدد خداشناسی مانند براهین، توحید، اسمای الهی و صفات الهی و موضوعات فرعی هر یک از این مباحث تحلیل و بررسی شده است. از میان اختلافات فکری علامه و ماتریدی انکار صفات فعلیه از سوی ماتریدی قابل توجه است. در مسئله رؤیت خدا هم ماتریدی با چشم آن را جایز می‏داند که این نظر با اندیشه علامه و مبانی شیعه ناسازگار است.
شرح العمدة فى عقيدة أهل السنة والجماعة المسمی بالاعتماد فی الاعتقاد
نویسنده:
ابوالبرکات النسفی؛ دراسة وتحقیق: عبدالله محمد عبدالله اسماعیل
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: المکتبة الازهریة للتراث/الجزیرة للنشر والتوزیع,
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسی تطبیقی آراء کلامی ابومنصور ماتریدی با علامه طباطبائی
نویسنده:
حیات‌الله ناطقی
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ابومنصور محمد بن محمد ماتریدی در اوایل قرن چهارم در شرق جهان اسلام ظهور نموده و همانند ابوالحسن اشعری که در مرکز جهان اسلام برخاست به اتحاد طریق میانه در میان افراط و تفریطی که از سوی معتزله از یک سو و اهل حدیث و حنابله از سوی دیگر اعمال می شد همت گماشت وی علی رغم عظمت و تاثیر علمی عمیق بر متکلمان بعد از خود همچنان ناشناخته مانده و حتی آثار قلمی اش بجز تعداد اندک بصورت خطی باقی مانده و به نشر سپرده نشده است. در این نوشتار آرایی را که او در باب مباحث خداشناسی ابراز داشته با آراء علامه سید محمد حسین طباطبایی که یکی از ارجمندترین چهره های علمی شیعی است بصورت تطبیقی مورد ارزیابی قرار می گیرد. علامه و ماتریدی در مسایلی اتفاق و در مسایلی هم اختلاف نظر دارند. اختلاف نظرهایی که بین این دو دانشمند وجود دارد همگی به یک شکل نیست در برخی از مسایل هر دو نفر دیدگاه متفاوت دارند اما در برخی دیگر تفاوت دیدگاه وجود ندارد بلکه این مسایل از سوی ماتریدی با اجمال بیان شده ولی علامه با تفصیل بیان کرده است. مسایل مورد اتفاق ایشان که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است به صورت کلی عبارتند از: پذیرش حدوث زمانی عالم پذیرش برهان حدوث به عنوان یکی از براهین نتیجه بخش نادرست دانستن توصیف خداوند به وحدت عددی تعدادی از براهین اثبات توحید تفکیک بحث اسماء الهی از بحث صفات الهی تفکیک اسم از اسم اسم غیریت اسم و مسمی عدم توقیفیت اسماء الهی عینیت ذات و صفات حدوث قرآن و برخی از راه حل های مشترک در خصوص مشکله معناشناختی صفات الهی. مسایل مورد اختلافی که مورد توجه قرار گرفته است عبارتند از: انحصار براهین خداشناسی در برهان حدوث وانحصار حدوث در حدوث زمانی از سوی ماتریدی و عدم پذیرش چنین انحصاری از سوی علامه تقریر متفاوت علامه از حدوث عالم که براساس حرکت جوهری استوار است شفافیت بیشتر سخن علامه در خصوص و حدت غیرعددی خداوند تفاوت جدی در برهان تمانع و برهان استخراج شده از آیه شریفه لوکان فیهما آلهه لا الله افسدتا سکوت ماتریدی درباره بسیاری از مباحث در ارتباط با اسماء الهی صفات فعلیه که ماتریدیان در این باره متفاوت با فرق دیگر اسلامی سخن گفته اند قائل شدن ماتریدی به کلام نفسی قائل شدن ماتریدی به تفویض در باب صفات خبری و قائل شدن وی به جواز رویت حسی خداوند در قیامت.
تاريخ پيدايش مذهب ماتريدي را بنويسيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيروان ابومنصور محمد بن محمد بن محمود را ماتريدي يا «ماتريديه» گويند. وي از ائمه بزرگ كلامي سنّت و جماعت به شمار مي رفت. ابومنصور منسوب به «ماتريد» محله اي در سمرقند است. و ي با ابوالحسن اشعري (متوفی324 هجري) همعصر بوده و با او در مسائل كلامي اختلافا بیشتر ...
بنيان گذار مسلك ما تريديه كيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
بعد از رحلت پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ برخي از مسلمين از مسير ولايت دور شدند و در اثر همين دوري بود، كه به دو گروه تقسيم شدند: 1. اهل حديث:‌ اين گروه كليه عقايد خود را از ظواهر آيات و روايات مي گيرند و براي عقل ارزشي قايل نيستند براي همين بیشتر ...
لطفا چند مورد از متون مورد اعتماد ماتريديه را نام ببريد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابو منصور محمد بن محمد، بنيان گذار مكتب ما تريدي، در حوالي سال 238 ق، در ماتريد به دنيا آمده و در سال 333 ق از دنيا رفت، ماتريد قريه اي از سمرقند در ماوراء النهر مي باشد. براي همين او و پيروانش را ماتريدي مي‌‌خوانند. وي علم دين را از ابونصر عياضي و ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
مذهب ماتريديه چگونه مذهبي است؟ موسس اين مذهب كيست همراه با عقايد آنها؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
مذهب ماتريدي يك مكتب كلامي است كه در قرن چهارم به وجود آمد. موسس آن شخصي به نام ابومنصور محمد بن محمود ماتريدي سمرقندي است. (متولد 248 يا 250 و متوفي 333 هـ . ق) ماتريد قريه اي است در نزديكي سمرقند در آسياي ميانه (ماوراء النهر) كه فقه رايج در آن مناط بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 28