آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1699
اخلاق خودآگاهی: دیگری در بنیاد ایدئالیستی فلسفه: کانت، فیشته، شلینگ، هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Georg Römpp
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Duncker & Humblot,
چکیده :
ترجمه ماشینی : این کتاب در پی آن است تا توجه را به آغاز یک اخلاق خودآگاهی در فرآیند فکری محوری فلسفه ایده آلیستی جلب کند: برای فلسفه کانتی با کمک ملاحظات سیستماتیک و برای فیشته، شلینگ و هگل با استفاده از متون منتخب. در این اخلاق، آرزوی حفظ فردیت دیگری با توسعه مفاهیم اخلاقی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تبیین ساختاری خودآگاهی در تبیین معقول بودن جهان برای ما محقق می شود. یک عدم تعین در درون خود فقط می توان از طریق رابطه اخلاقی با دیگری به گونه ای ساختاریافته فکر کرد که خودآگاهی نه تفاوت درونی خود را از دست بدهد و نه به رابطه ای از روابط تعیین شده از بیرون تبدیل شود. امر اخلاقی و باید به عنوان پدیده ای در جهان تلقی نمی شود، بلکه از آن عدم تعین خودآگاهی به وجود می آید که از آن فلسفه ایده آلیستی وظیفه اصلی خود را تعیین تعین های قابل درک از جهان قرار داده است. در مفاهیم اخلاقی، سوبژکتیویته بر اساس خودآگاهی eo ipso وضعیت تعهد اخلاقی را به خود می گیرد. در این رابطه اخلاقی، دیگری در یقینی شناخته می‌شود که فقط می‌تواند به خود بدهد، به طوری که این خود تبیین او باقی بماند. بنابراین، خود دیگری در درونی‌ترین بخش‌های سوژه، به عنوان خودآگاهی، در قالب مسئولیت اخلاقی در برابر و برای آزادی دیگری به خود می‌آید. در خودتعیین خودآگاهی که برای هیچ تعین بیرونی قابل دسترسی نیست. بنابراین آگاهی از دیگری را می توان مستقیماً در مرکز فلسفه خودآگاهی کشف کرد: به عنوان اخلاقی که به تنهایی می تواند ساختار خودآگاهی را در هویت و تفاوت آن قابل درک کند.
پیشرفت و پسرفت در فلسفه: از هیوم و کانت تا هگل و فرایز [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Leonard Nelson
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Meiner,
چکیده :
ترجمه ماشینی : در این سخنرانی‌ها، نلسون به دوره‌ای از تاریخ فلسفه می‌پردازد که در آن، با تحریک توسعه فیزیک کلاسیک، مسئله بنیاد آموزه‌های فلسفی بیش از پیش محققان را نگران می‌کند. او با انتقاد از تلاش‌ها برای روشن کردن این سوال و توسعه رویکردهایی برای حل آن پیروی می‌کند، پیشداوری‌های قدیمی را که با این تلاش‌ها در تضاد است، آشکار می‌کند و همیشه آنها را به عقب می‌اندازد و آنها را مبهم می‌سازد. به طور خلاصه، او شجاعت دارد - همچنین شاگرد معلمش فرایز است که بسازد. بیانیه خود شخص، برای قضاوت در مورد اینکه در این مبارزه برای پایه های مطمئن تفکر فلسفی کجا پیشرفت کرده است و کجا پسرفت صورت گرفته است.
مکاتبه کانت، فیشته، شلینگ، هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jorge Aurelio Díaz
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Universidad Nacional de Colombia,
چکیده :
ترجمه ماشینی : به قول فلیکس دوکه، «عصر نقد»، دورانی است که رویدادهای سیاسی، نظامی و فرهنگی در اروپا گرد هم می آیند. انقلاب فرانسه، جنگ‌های ناپلئونی، ظهور رمانتیسیسم، مناقشات در مورد پانتئیسم و ​​الحاد، و ویژگی عمومی که این مجادلات فلسفی به دست آوردند، انتشار مجلات متعدد با محتوای فرهنگی و فلسفی - و ناپدید شدن زودهنگام آنها -، اهمیتی که بحران اقتدار به مثابه قدرت که با تحقیق در زمینه علوم طبیعی به دست می‌آید، اما مهمتر از همه، تأیید آزادی به عنوان شالوده کرامت انسان به معنای دگرگونی در تصوری است که سوژه از خود داشت. مانند طبیعت، خدا، زندگی اجتماعی، تاریخ و هنر. در آن زمان در آلمان انبوهی واقعی از فیلسوفان، شاعران، نویسندگان و سیاستمداران وجود دارد که در مورد یکدیگر بحث، همکاری و انتقاد می کنند. در میان آنها، بدون تردید، چهار شخصیت بزرگ به اصطلاح «ایدئالیسم آلمانی» برجسته می شوند: کانت، فیشته، شلینگ و هگل. مکاتبات بین آنها نه تنها به این دلیل که گفت و گوی بین فیلسوفان نامدار آن زمان است، بلکه به ویژه به این دلیل که به ما امکان می دهد تا به پیدایش تفکر، پیچیدگی روابط، تأثیر متقابل، ناکافی بودن طبقه بندی ها پی ببریم، یک ویژگی پارادایماتیک دارد. . در آن می‌توانید یکی از دوره‌های متعددی را که نقد دنبال می‌کرد، دنبال کنید و به این ترتیب متوجه شوید که فلسفه همیشه تفکری است که به خود می‌چرخد و بوده است.
ارتباط ایده آلیسم و ​​رئالیسم در فلسفه کلاسیک آلمان: بررسی ژاکوبی، کانت، فیشته، شلینگ و هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Valentin Pluder
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Frommann-Holzboog,
چکیده :
ترجمه ماشینی : اصطلاح "فلسفه کلاسیک آلمانی" به طور فزاینده ای بر تعریف قدیمی "ایدئالیسم آلمانی" بیشتر می شود. این کاملا درست است، زیرا دومی گمراه کننده است. در واقع فیشته، شلینگ و هگل همراه با کانت هدف غلبه بر ایده آلیسم و ​​رئالیسم را به عنوان مواضع یک طرفه دنبال می کنند. بر اساس این پروژه مشترک، جنجالی بین آنها به وجود می آید که با شعارهای مختلف به اوج خود می رسد. این اثر برای اولین بار رویکردهای مختلف آموزش ایده آلیسم و ​​رئالیسم را ارائه می دهد که تاکنون به طور مبهم در تحقیقات و بر اساس توسعه تاریخی آنها وجود داشته است. پیوستی به فلسفه تحلیلی ارتباط این سؤال را برای فلسفه معاصر نیز اثبات می کند.
دریافت فلسفه انتقادی کانت: فیشته، شلینگ و هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sally Sedgwick
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی : دوره از کانت تا هگل یکی از شدیدترین و دقیق ترین دوره ها در فلسفه مدرن است. مشکل اصلی در قلب آن، توسعه استاندارد جدیدی از تأمل نظری و اصل عقلانیت بود. مقالات این مجلد هم توسعه نظام ایده آلیسم استعلایی کانت در سه نقد، مبانی متافیزیکی علوم طبیعی و Opus Postumum و نیز دریافت و دگرگونی آن ایده آلیسم را در آثار فیشته، شلینگ، مورد توجه قرار می دهد. و هگل
پذیرش فلسفه انتقادی کانت: فیشته، شلینگ و هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sally Sedgwick
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی : دوره از کانت تا هگل یکی از شدیدترین و دقیق ترین دوره ها در فلسفه مدرن است. مشکل اصلی در قلب آن، توسعه استاندارد جدیدی از تأمل نظری و اصل عقلانیت بود. مقالات این مجلد هم توسعه نظام ایده آلیسم استعلایی کانت در سه نقد، مبانی متافیزیکی علوم طبیعی و Opus Postumum و نیز دریافت و دگرگونی آن ایده آلیسم را در آثار فیشته، شلینگ، مورد توجه قرار می دهد. و هگل
ایده آلیسم آلمانی و مسئله دانش: کانت، فیشته، شلینگ و هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Nectarios G. Limnatis
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer,
چکیده :
ترجمه ماشینی : مسئله دانش در ایده آلیسم آلمانی در سال های اخیر توجه فزاینده ای را به خود جلب کرده است. این اولین تلاش برای نقد سیستماتیک است که هر چهار شخصیت اصلی، کانت، فیشته، شلینگ و هگل را در بر می گیرد. نویسنده در بررسی تحول بحث ایده آلیستی آلمانی با توجه به مجموعه وسیعی از مفاهیم (معرفت شناسی، متافیزیک، منطق، دیالکتیک، تضاد، کلیت و چندین مورد دیگر)، از منابع بسیار متنوعی به زبان های مختلف استفاده می کند، و از شفافیت استفاده می کند. و زبانی جذاب، و نقدی تازه، قاطع و چالش برانگیز ارائه می دهد. لیمناتیس قاطعیت معرفت‌شناختی کانت را در مقابل شک هستی‌شناختی او به‌عنوان موضوعی انتقادی در بسط گفتمان در ایده‌آلیسم آلمانی قرار می‌دهد و استدلال می‌کند که تقابل پدیدارشناختی فیشته تنها بن‌بست کانتی را تشدید می‌کند، اما به او اجازه می‌دهد تا یک انتقاد راه‌شکن از منطق صوری را آغاز کند. ، و برای فشار دادن دیالکتیک به جلو. بازسازی متافیزیک بعدی شلینگ دقیقاً به دنبال غلبه بر تعارض فیشتی بین مونیسم معرفت شناختی و دوگانگی هستی شناختی است. و این هگل است که بحث قبلی را ترکیب می کند و بدون ابهام به نیاز به منطق فلسفی جدید، منطق دیالکتیکی می پردازد. لیمناتیس استنتاج هگل را در پدیدارشناسی بررسی می‌کند، معرفت‌شناسی ژنتیکی مدرن را مورد استناد قرار می‌دهد و خوانشی غیر متافیزیکی از علم منطق را به‌عنوان نظریه ژنتیکی دانش سیستماتیک و به‌عنوان معرفت‌شناسی مدور پیش می‌برد. نویسنده با تأکید بر وحدت بین منطقی و تاریخی، تمایز بین تبیین عقلانی (verst?¤ndlich) و عقلانی (vern??nftig) و اهمیت شناختی تضاد، بر چشم انداز کلیت تکاملی عقل تأملی استدلال می کند. .
فلسفة الجلد الأسود
نویسنده:
خالد الغيلاني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
 شماره چهارم فصلنامه علمی تخصصی «آکادمیا» انجمن علمی دانشجویی فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد (پاییز 1401)
نویسنده:
مجموعه نویسندگان ؛ مدیرمسئول و سردبیر: وحید رستمی
نوع منبع :
مقاله , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
مبادی اخلاق از نظر علامه طباطبایی و ایمانوئل کانت
نویسنده:
نویسنده:نساء مقدم حسینی؛ استاد راهنما:محمدرضا عبداله نژاد,مسعود امید
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ایمانوئل کانت فیلسوف شهیر آلمانی، در مبانی اندیشه خود، به بحث اخلاق توجه کرده است. وی با ترسیم منظومه فکری خود، بر این باور است که اخلاق مداری فراتر از هر گونه امر طبیعی یا مافوق طبیعی است. وی با تلاشی که در راستای خلوص اخلاق به انجام رسانده، بر این رای حکم کرده که تنها و تنها اراده خیر است که می‌تواند به دور از هر شائبه غیر اخلاقی باشد. علامه طباطبایی نیز از جمله فیلسوفان مسلمانی است که در آموزه های خود، بر موضوع اخلاق مداری تاکید فراوان کرده است. علامه در مقایسه با کانت، از مرحله ای متعالی تر در اخلاق، سخن به میان می‌آورد. بررسی مبادی اخلاق در دیدگاه های علامه و کانت، ما را به فهم صحیح تری از جایگاه اخلاق در نزد ایشان نیز رهنمون می‌کند. هدف تحقیق در این پژوهش مقایسه مبادی اخلاقی از دیدگاه ایمانوئل کانت و محمد حسین طباطبایی می‌باشد. روش تحقیق بکار رفته در این پژوهش روش توصیفی-تحلیلی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از: منابع مختلف دست اول و دست دوم در دسترس شامل کتب، مقالات، مجلات و سایت های معتبر علمی. روش جمع آوری اطلاعات سندکاوی و فیش برداری منظم و تدوین آنها بوده است. نتیجه یافته های این پژوهش در پی سوالات تحقیق به شرح زیر است: کانت و علامه طباطبایی در رابطه با مبادی اخلاق دارای اختلاف هستند، کانت مبادی اخلاق را از قضایای ترکیبی پیشین می‌داند که زائیده عقل انسانی می‌باشد و طباطبایی مبادی اخلاق را به مسائل دنیوی و اخروی نسبت میدهد.
  • تعداد رکورد ها : 1699