مسئله شر به روایت شِکَند گُمانیگ وِزار | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مسئله شر به روایت شِکَند گُمانیگ وِزار
فرشته آتش برگ ، منظر رحیمی ایمن
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مسئله شر به روایت شِکَند گُمانیگ وِزار
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
The Problem of Evil, According to Shikand Gūmānīk Vijār
پدیدآورندگان :
آتش برگ, فرشته (دانشجوی دکتری فرهنگ و زبانهای باستانی ایران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛)
(نویسنده)
رحیمی ایمن, منظر ( استادیار گروه فرهنگ و زبان های باستانی ایران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
(نویسنده)
چکیده :
مسئله شر از پرسشهای دیرینۀ بشر است. چرا خداوند، یا وجودی که خالق گیتی است، برای زدودن رنجهای بشر کاری انجام نمیدهد؟ در ادیان غیر توحیدی مسئله شر به دلیل ماهیت ویژه و غالباً شرورانه ایزدان چندان مطرح نمیشود. اما با رشد اندیشۀ بشری این موضوع به صورت ملموستری برای انسان مطرح شد. یکی از جالبترین پاسخها در این باره در دین زردشتی دیده میشود. به روایت شِکَند گُمانیگ وِزار، همۀ رنجهای آدمی از جانب اهریمن است و اورمزد فقط آفرینندۀ نیکیهاست و انسان را آفریده تا در نبردی مشترک با اهریمن، او را نابود و جهان را دگر بار پاک سازند و به رنجهای بشر پایان دهند. در این دین اهریمن خاستگاه مستقلی دارد و هیچ یک از آلام انسان را نمیتوان به اورمزد نسبت داد، که البته او نیز به سبب نیاز به آفریدههایش و برخی ویژگیهای دیگر قادر مطلق به شمار نمیرود.
the problem of evil is one of the ancient questions of mankind. why does god, or the being who is the creator of the world, not do anything to remove human suffering? in non-monotheistic religions, the problem of evil is not raised much because of the special and often evil nature of gods. but with the growth of human thought, this issue was raised in a more tangible way for humans. one of the most interesting solutions in this regard can be seen in zoroastrianism. according to shikand gūmānīk vijār's account, all human sufferings are from the ahriman, and ormazd is only the creator of good deeds, and he created man to destroy him in a joint battle with the ahriman, and purify the world once again, and end the sufferings of human beings. in zoroastrianism, ahriman has an independent origin and is the principle of all evil, none of which can be attributed to ormazd, who, due to need to his creatures and some other features, is not an almighty creator.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
نویسنده :
فرشته آتش برگ ، منظر رحیمی ایمن
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://jrm.ut.ac.ir/article_89891_ac8cdc04ad67113cd7d6a99e4362391e.pdf
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه مجلات 5 (ادیان و عرفان- سال 1401- دوره 55- شماره 1- از صفحه 47 تا 62)
یادداشت :
کلیدواژهها
مسئلۀ شر دین زردشتی اورمزد شِکَند گُمانیگ وِزار اهریمن
Keywords
Problem of Evil Zoroastrianism Ormazd Shikand Gūmānīk Vijār Ahriman
نوع منبع :
مقاله
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت