چکیده :
مقدمه و اهداف: دوآین هیوبنر صاحبنظر معاصر و برجسته رشته مطالعات برنامه درسی به طور عام و برنامه درسی معنوی به طور خاص است که به لرزه انداختن بر مبانی رشته برنامه درسی شناخته میشود.
شخصیتی که صاحبنظرانی مانند پاینار او را اسوه قلمداد کرده و از درک وی بدون رشد و توسعه حوزه مطالعاتی برنامه درسی ناامیدند.
پژوهش حاضر با هدف آشنایی با هیوبنر و آرای وی در خصوص برنامه درسی معنوی است؛ بهعبارتی این پژوهش در پی پاسخ به این سؤالها است که ماهیت معنویت هیوبنر چگونه است؟ تربیت معنوی از نگاه وی چه ویژگیهایی دارد؟ و مولفههای برنامه درسی معنوی در نظریه هیوبنر دارای چه خصوصیاتی هستند؟
روش: این پژوهش از حیث روش، تحلیلی − استنتاجی از نوع تحلیل منطقی فرارونده است.
در این نوع تحلیل که مناسب فعالیتهایی از نوع استعلایی است با ویژگیهایی چون کلیت و ضرورت ملازم است؛ چرا که از شرطهای لازم تحقق یافتن چیزی سخن به میان میآورد.
این روش دارای دو مرحله توصیف و تعیین شرط لازم است.
در مرحله نخست پدیدهای توصیف میشود و در مرحله دوم با این سوال روبهرو که شرط یا شروط لازم برای وجود چنین توصیفی چه میباشد و بهعبارتی نقطه آغاز چه بوده است؟ بهعبارتدیگر، در روند این پژوهش، در مرحله ابتدا ویژگیهای برنامه درسی معنوی در نگاه هیوبنر توصیف، و در مرحله بعد، شرط لازم برای این پدیده یا همان برنامه درسی معنوی وی، که ماهیت تربیت معنوی از نگاه هیوبنر است تشریح و در مرحله انتهایی، شرط لازم دوم یعنی شرط لازم برای چنین ماهیتی برای تریبتمعنوی که همان نوع نگاه هیوبنر به معنویت است، استنتاج میگردد.
یافتهها: هیوبنر بعد از سالها تلاش و پژوهش در حوزه سیاست، با درک اهمیت معنویت در برنامه درسی تغییر رویه داده و نظریه تعالی خود را در این باب ارائه میکند.
در واقع او در حیطه تخصصی خود چرخش موضوعی به سمت الهیات برنامه درسی دارد و باقی عمر پژوهشی خود را به تبیین این موضوع میگذراند.
معنویت از منظر او معنویتی پستمدرن است که حیطه وسیعی دارد و در انواعی از طبقهبندیهای موجود از معنویت در یک طبقه واحد نمیگنجد.
معنویت مدنظر وی هم دینی است و هم سکولار؛ هم سنتی است و هم انسانگرا و البته پستمدرن تأییدگرا را هم در خود جای داده است.
او معناباوری فارغ از شریعت است؛ و نگرش او را به معنویت میتوان از نوع تکثرگرایانه دانست.
نگرشی که نتیجه آن را در مفهوم تربیت معنوی از منظر هیوبنر و به تبع آن مولفههای برنامه درسی معنوی میتوان مشاهده کرد.
تربیت معنوی از منظر وی دارای ده ویژگی است.
1.
مذهبی باشد.
2.
به وظیفه منجر شود.
3.
همراه با اهمیت دادن به خداوند.
4.
همراه با احترام.
5.
وسیله جذبه تعالی باشد.6.
همراه با گشودگی.
7.
از نوع شخصی، مشارکتی و بیرونی.
8.
متوجه غریبه 9.
درک ضرورت عشق.
10.
درک حدود جهل و دانش.
نوع نگاه به معنویت و تربیت معنوی از دید هیوبنر را نباید در بررسی مولفه های برنامه درسی معنوی نادیده گرفت؛ بلکه معنا و ویژگیهای هر یک مرهون تفکر و باورهای هیوبنر از معنویت بوده و در تمام نظریه تعالی و برنامه درسی معنوی از منظر وی ریشه دوانده است.
او چشماندازهای آموزشی را اهدافی با آزادی بسیار در مسیری مشخص میداند.
محتوا را غریبه، ارزشیابی را نقادانه و معلم را همسفری عاشق قلمداد میکند.
نتیجهگیری: نظریات برنامه درسی هیوبنر و نوع پیوندشان با معنویت میتواند در صورتبندی و بهرهبرداری ما ازمعنویت اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت راهنما و کمککننده باشد؛ اما مراد ما از طرح این مسئله الزاماً بهرهبرداری عملی نیست، بلکه تبیین این نکته است که دریچه نظری جدیدی که هیوبنر نسبت به برنامه درسی گشوده است میتواند بستری مناسب برای گفتگو و ورود به بحث دانش برنامه درسی باشد.
میراثی که هیوبنر از خود به جای گذاشته است بازکننده راه و مسیر نگاه الهیاتی به برنامه درسی و آن اصلاح بنیادینی میباشد که مدنظر متخصصان این حوزه در کشور است.
هیوبنر بعد از صرف نیمی از عمر پژوهشی خود، به طور جراتورزانه حیطه تخصصی خود که بحث سیاست برنامه درسی بود را رها کرد و به الهیات برنامه درسی روی آورد؛ این امر نشان از اهمیت این موضوع دارد.
همچنین باید به نوع مواجههای که با این نوع نظریات می شود توجه کرد.
به طور معمول این نظریات یا به طور مقتبسانه قبول و مورد سجده اهل تخصص قرار میگیرند و یا بدون تاملی بر آنها به طور تکفیری رد میشوند؛ درحالیکه باید توجه داشت که رد غیرمعقولانه و پذیرش غیرمسئولانه نظریات غربی کمکی در پیشرفت تعلیم و تربیت کشور نخواهد داشت.
این پژوهش و پژوهشهای مشابه میتواند زمینه گفتگو را ایجاد کنند.
introduction and objectives: dwayne huebner is a contemporary and prominent scholar in curriculum studies in general and spiritual curriculum in particular; he is known for shaking the foundations of the curriculum field.
scholars like pinar regard him as a paragon and believe that understanding his views is essential for the development of curriculum studies.
this study familiarizes with huebner and his views on spiritual curriculum.
specifically, it seeks to answer the following questions: what is huebner's spirituality? what are the characteristics of spiritual education from his perspective? what are the features of the spiritual curriculum in huebner's theory?
method: this study employs an analytical-inferential method of transcendental logical analysis.
this type of analysis, suitable for transcendental activities, is characterized by generality and necessity, as it discusses the necessary conditions for realizing something.
this method involves two stages: description and determination of required conditions.
a phenomenon is described in the first stage, and the conditions for such a description are addressed in the second stage.
in other words, in this study, the characteristics of the spiritual curriculum from huebner's perspective are described initially, followed by an explanation of the necessary condition for this phenomenon, which is the nature of spiritual education from huebner's viewpoint.
finally, the second condition, from huebner's perspective on spirituality, is inferred.
findings: after years of effort and study in politics, huebner, recognizing the importance of spirituality in the curriculum, shifted his approach and presented the transcendence theory.
he made a thematic shift towards the theology of the curriculum and spent the rest of his research life explaining this topic.
for him, spirituality is postmodern, encompassing a wide range and not fitting into a single category of existing classifications of spirituality.
the spirituality he envisions is both religious and secular, traditional and humanistic, and also includes affirmative postmodernism.
he believes in a spirituality that is independent of religious law (sharia), and his view of spirituality can be considered pluralistic.
this perspective is reflected in the concept of spiritual education from huebner's viewpoint and, consequently, in the components of the spiritual curriculum.
from his perspective, spiritual education has ten characteristics: it should be religious.
2.
it should lead to duty.
3.
it should involve giving importance to allah.
4.
it should be accompanied by respect.
5.
it should be a means of the lure of transcendence.
6.
it should involve holistic.
7.
it should be personal, participatory, and external.
8.
it should be attentive to the stranger.
9.
it should understand the necessity of love.
10.
it should understand the limits of ignorance and knowledge.
huebner's view of spirituality and spiritual education should not be overlooked when examining the components of the spiritual curriculum.
the meaning and characteristics of each are rooted in huebner's thoughts and beliefs about spirituality and are embedded throughout his transcendence theory and spiritual curriculum.
he considers educational perspectives as goals with great freedom within a specific path.
he views content as a stranger, evaluation as critical, and the teacher as a loving companion.
conclusion: huebner's curriculum theories and their connection to spirituality can guide and assist in our formulation and utilization of islamic spirituality in the field of education.
however, our intention in this study is not necessarily practical application but to explain that the new theoretical perspective huebner has opened towards the curriculum can provide a suitable platform for dialogue and entry into the discussion of curriculum knowledge.
the legacy huebner has left behind opens the way for a theological view of the curriculum and the fundamental reform that specialists in this field in our country are considering.
after spending half of his research life, huebner courageously abandoned his specialized field of curriculum policy and turned to the theology of the curriculum, indicating the importance of this topic.
attention should also be paid to how such theories are approached.
generally speaking, these theories are either accepted and revered by specialists or rejected without consideration.
however, it should be noted that unreasonable rejection and irresponsible acceptance of western theories will not help the progress of education in our country.
this research and similar studies can create a platform for dialogue.
نویسنده :
ندا میرزاخان ، مقصود امین خندقی
منبع اصلی :
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_2194_bb5f7eacfeabbd7298b7dbe398abbef8.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(تربيت اسلامی- سال 1403- دوره 19- شماره 49- از صفحه 85 تا 107)
یادداشت :
دوآین هیوبنر برنامه درسی معنوی نظریه تعالی تکثرگرایی معنویت
Dwayne Huebner Spiritual Curriculum Transcendence Theory Pluralism Spirituality