پدیدارشناسی ادراک موسیقایی از دیدگاه میکل دوفرن | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
پدیدارشناسی ادراک موسیقایی از دیدگاه میکل دوفرن
فاطمه بنویدی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
پدیدارشناسی ادراک موسیقایی از دیدگاه میکل دوفرن
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
Phenomenology of Musical Perception from the Point of View of Mikel Dufrenne
پدیدآورندگان :
بنویدی , فاطمه، مترجم (استادیار فرهنگستان هنر، تهران. ایران.), 1360.
(نویسنده)
چکیده :
تمرکز اصلی این پژوهش بر مطالعات پدیدارشناختی موسیقی از منظر تجربه گوش دادن به موسیقی با تأکید بر آرای میکل دوفرن است. این پژوهش به بررسی شرایط امکان ادراک موسیقایی میپردازد و اینکه چگونه توصیفهای پدیدارشناختی از تجربیات موسیقایی در درک تجربیات عینی ما ایفای نقش میکند. برای پاسخ دادن به این پرسش که هدف اصلی پژوهش است با روش توصیفیـ تحلیلی و با رویکردی پدیدارشناختی مبتنی بر دیدگاه میکل دوفرن تلاش میشود کاربردهای پدیدارشناسی در توصیف و روشن کردن تجربه گوش دادن به موسیقی تبیین شود. دوفرن سه مرحله برای ادراک زیباییشناختی قائل است: 1. حضور 2. بازنمود و خیال 3. تأمل و احساس. ازنظر او، فرایند ادراک یک فرایند دیالکتیکی روبهپیشرفت است. برای این ادراک تماشاگر باید فعال باشد تا بتواند به عمق ابژة زیباییشناختی و بیان آن دست یابد. او نتیجه میگیرد که اوج ادراک زیباییشناختی در احساس پیدا میشود که نحوة بیان اثر را آشکار میکند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در یک نگاه پدیدارشناختی، مواجهه با یک اثر هنری در فرایندِ آگاهانة شناخت اثر، تجربه اثر در زمان و مکان، فرایند اجرا و فرایند رشد درونی رخ میدهد. این موضوع اگرچه در گزارش دوفرن از تجربة زیباییشناختی بهطورکلی برجسته است اما مشخصاً مواجهه با موسیقی را بهعنوان یک فرایند از تغییر و رشد توضیح میدهد. همچنین این نتیجه حاصل میشود که در تجربه گوش دادن به موسیقی، تجربههای معمولی ما از درک زمان و مکان، بدن و احساس و از تجربه شخصی و اجتماعی دگرگونشده و شنونده به یک شرکتکننده فعال در این فرایند تبدیل میشود. چنین تجربهای نهتنها میتواند فهم اجرا و فهم نظری ما از موسیقی را افزایش دهد، بلکه باعث میشود دریافتکنندگان نهتنها اثر هنری، بلکه فرایند خودسازی را کشف کنند.
the main focus of this research is on the phenomenological studies of music from the perspective of the experience of listening to music, with an emphasis on the views of mikel dufrenne. this research examines the conditions of musical perception and how phenomenological descriptions of musical experiences play a role in understanding our objective experiences. to answer this question, which is the main goal of the research, with a descriptive-analytical method and a phenomenological approach based on mikel dufrenne's point of view, an attempt is made to explain the applications of phenomenology in describing and clarifying the experience of listening to music. dufrenne considers three stages for aesthetic perception: 1) presence; 2) representation and imagination; and 3) reflection and feeling. according to him, the process of perception is an evolving dialectical process. for this perception, the audience must be active to reach the depth of the aesthetic object and its expression. he concludes that the peak of aesthetic perception is found in the feeling that reveals the way the work is expressed. the findings of this research show that in a phenomenological view, encountering a work of art occurs in the conscious process of recognizing the work, experiencing the work in time and place, the process of execution, and the process of inner development. although prominent in dufrenne's account of aesthetic experience in general, it specifically describes the encounter with music as a process of change and development. it also results that in the experience of listening to music, our usual experiences of understanding time and place, body and feeling, and personal and social experience are transformed, and the listener becomes an active participant in this process. such an experience can not only increase our understanding of performance and theoretical understanding of music but also make the receivers discover not only the work of art but also the process of self-development.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
مراجع
اعلام و شخصیت ها :
دوفرن , میکل (Mikel Dufrenne،فیلسوف و زیبایی شناس فرانسوی بود. او به عنوان نویسنده اگزیستانسیالیسم شناخته شده است و به ویژه برای کار "پدیدارشناسی تجربه زیبایی شناسی" (1953 ، به زبان فرانسه به عنوان Phénoménologie de l'expérience esthétique شناخته شده است).), 9 فوریه 1910، در کلرمونت، اویس 10 ژوئن 1995، در پاریس.
نویسنده :
فاطمه بنویدی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_18288_986206c521892585bc1dd8dacc1c0612.pdf
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه مجلات 5 (پژوهش های فلسفی (دانشگاه تبریز)- سال 1403- دوره 18- شماره 49- از صفحه 1 تا 22)
یادداشت :
پدیدارشناسی موسیقی ادراک موسیقایی تجربه گوش دادن به موسیقی میکل دوفرن
Phenomenology of Musical Perception from the Point of View of Mikel Dufrenne
نوع منبع :
مقاله
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت