چکیده :
ترجمه ماشینی:
از نظر فلسفی، مسئله اختیار اخلاقی در اسلام در چارچوب مسئله اختیار و جبر، در اصطلاح دینی، جبر مطرح میشود.
در اخلاق زیستی اسلامی، این موضوع در ارتباط با تصمیماتی است که قرار است انسان در شرایط خاص پزشکی و بهداشتی بتواند اتخاذ کند.
آیا انسانها دارای آزادی عمل هستند یا اعمالشان توسط خدای قادر مطلق از پیش تعیین شده است؟ به نظر می رسد آیات قرآن در این باره به دو جهت متضاد اشاره می کند.
برخی تأکید می کنند که تمام قدرت از آن خداست و خداوند قدرت انجام آنچه را که می خواهد انجام می دهد و به میل خود مردم را در این دنیا هدایت می کند و حتی گمراه می کند و در آخرت آنها را هر طور که صلاح بداند پاداش و مجازات خواهد کرد (مثلاً 2: 165؛ 3: 129، 154؛ 14: 4؛ 22: 14؛ 74: 31)، در حالی که دیگران بیان می کنند که انسان ها توانایی انتخاب بین راه های درست و نادرست و انجام کارهای خوب یا بد را دارند و به این ترتیب مستحق خواهند شد.
از پاداش آنها در زندگی پس از مرگ (مثلاً 18:29؛ 52:21؛ 76:3).
در قرون اولیه اسلامی، بحثی بین دو گروه وسیع از متکلمان به وجود آمد، به اصطلاح جبرین (که متأخران، پیشینیان ارتدکس - اشعرتیه - از مقدمان جبریه - جبریه - با آموزه کسب انسانی متمایز می شوند.
یا به دست آوردن اعمالی که در غیر این صورت توسط خدا ایجاد شده است، حتی اگر این آموزه مشکل ساز باشد) و آزادیخواهان (قادریه، که ممکن است پیشروان متأخر، از لحاظ نظری، معتزله پیچیده تر و شناخته شده تر خوانده شوند).
اما، جدای از این واقعیت که تلاش برای توجیه هر یک از این دو موضع با بسیاری از دادههای ظریف قرآنی در مورد این موضوع مغایرت دارد، میتوان پرسید که آیا اصولاً هر یک از این دو موضع، قرآنی است یا خیر.
قرآن نگرش فلسفی به مسائل زندگی و رفتار متفکران یونان باستان یا غرب مدرن ندارد.
تأکید قرآن بر قدرت مطلق خداوند برای رد کسانی است که در غرور خود، خود را فراتر از قانون و فراتر از پاسخگویی می دانند، در حالی که تأکید قرآن بر آزادی انسان برای رد کسانی است که به زندگی نگرش جبرگرایانه دارند.
خود را از الزام به انتخاب اخلاقی مبرا می کنند.
قرآن در نقد هر یک از این دو موضع، از موضع مخالف حمایت بیقید و شرطی نشان نمیدهد.
به نظر می رسد موضع اساسی قرآن این است که انسان ها دارای درجه خاصی از آزادی هستند، مسئولیت اعمال خود را بر عهده دارند و مسئولیت پذیری آنها متناسب با میزان آزادی است ...
philosophically, the issue of moral agency in islam arises in the context of the problem of free will and determinism-er, in religious terms, predestination.
in islamic bioethics, the issue arises in connection with decisions a human being is supposed to be able to make in certain medical and health-related situations.
do human beings possess freedom of action or are their actions predetermined by an omnipotent god? the quranic verses on the matter seem to point in two opposite directions.
some stress that all power belongs to god and that god has the power to do what he pleases and that he guides and even misguides people in this world at will and will reward and punish them in the next as he sees fit (e.g., 2:165; 3:129, 154; 14:4; 22:14; 74:31), while others state that human beings have the ability to choose between the right and wrong paths and perform good or bad deeds, and will thus become deserving of their recompense in the afterlife (e.g., 18:29; 52:21; 76:3).
in early islamic centuries, a debate arose between two broad groups of theologians, the so-called predestinarians (the later, orthodox predestinarians-ash'artyah-are distinguished from the early, compulsionist predestinarians-jabriyah-by means of their doctrine of human kasb, or acquisition, of acts otherwise created by god, even though the doctrine proved to be problematic) and libertarians (qadariyah, who may be called forerunners of the later, theoretically more sophisticated and better-known mu 'tazilah).
but, aside from the fact that the attempts to justify either of the two positions would run afoul of much of the nuanced qur'anic data on the subject, one may ask whether either position is, in principle, authentically qur'anic, for the qur'an does not take a philosophical approach to issues of life and conduct 4 la ancient greek or modern western thinkers.
the qur'anic emphasis on god's omnipotence is meant to refute those who, in their arrogance, consider themselves above the law and beyond accountability, whereas the qur'anic emphasis on human freedom is intended to refute those who take a fatalistic view of life, absolving themselves of the obligation to make moral choices.
in its criticism of either position, the qur'an does not evince unqualified support for the opposite position.
the qur'an's basic stance seems to be that human beings are possessed of a certain degree of freedom, that they are responsible for their actions, and that their accountability is commensurate with the degree of freedom t …