مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
علم امام به جمیع علوم ملائکه علم امام به علوم انبیا
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 19
علم الائمة المعصومين
نویسنده:
خليل رزق
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الهادی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
علم الأئمة المعصومین علیهم السلام (مقاربة فلسفیة کلامیة)، کتابی است به زبان عربی که به مروری قرآنی و روایی بر ابعاد علم امام معصوم و امامت وی می‌پردازد. این کتاب اثر خلیل رزق (خلیل عبدالأمیر رزق العاملی) عضو شورای مرکزی و اجرایی حزب الله لبنان است و انتشارات دار الهادی نشر آن را به عهده داشته‌ است. مباحثی کتاب عبارتند از: فصل اول: پژوهش‌های مقدماتی در رابطه با امامت و علم امام علیه السلام مبحث اول: تبیین مراد از امام علیه السلام و امامت در این بحث - مفهوم لغوی امامت و امام علیه السلام؛ - مفهوم امامت و امام علیه السلام در قرآن کریم؛ - مفهوم امامت و امام علیه السلام نزد متکلمین؛ - تشیع و امامت. مبحث دوم: منظور از علم امام علیه السلام چیست؟ - تعریف امام علیه السلام؛ - علم حضوری و علم حصولی؛ - علم ذاتی خداوند متعالی نسبت به اشیاء؛ - علم خداوند متعالی حصولی است یا حضوری. مبحث سوم: اختلاف نظر در خصوص علم امام معصوم علیه السلام - علم لدنی؛ - علم خداوند متعال و تفاوت آن با علم امام معصوم علیه السلام؛ - جایگاه علم امامان معصوم علیهم السلام در سخنان علمای تشیع؛ فصل دوم: شروع پژوهش در خصوص علم امام علیه السلام و ادله عقلی و نقلی آن مبحث اول: آغاز پژوهش در خصوص علم امامان معصوم علیهم السلام - بررسی علم معصوم علیه السلام و انواع آن در روایات؛ - امام علیه السلام و استمرار رسالت با علم ایشان؛ مبحث دوم: دلائل عقلی بر ضرورت علم امام علیه السلام - اشکالاتی در خصوص دلائل عقلی و پاسخ آنها؛ - موارد تکمیلی ادله عقلی. فصل سوم: منابع علم امام معصوم علیه السلام مبحث اول: میان پیامبرصلى الله عليه وآله وسلم و امام علیه السلام - پیامبران و وحی. مبحث دوم: منابع علم - علم کامل و بی نقص نسبت به قرآن کریم؛ - وراثت از پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله وسلم؛ - به ارث بردن علم از امام علی علیه السلام؛ - روح القدس؛ - الهام و سخن فرشتگان؛ - ستونی از نور. فصل چهارم: گستره علم امام علیه السلام و وسعت آن مبحث اول: روایت ثقلین و دلالت آن بر علم امام علیه السلام و مقدار آن - در تبیین عبارات روایت؛ - منظور از عترت در روایت؛ - دلالت روایت بر اثبات علم امام علیه السلام؛ - مراتب علم قرآنی نزد امام علیه السلام. مبحث دوم: مفهوم کلی گستره و وسعت علم امام علیه السلام - گروه اول: روایاتی که بر آگاهی ایشان علیهم السلام نسبت به لوح محفوظ دلالت دارند؛ - گروه دوم: روایاتی که دلالت دارند بر اینکه امامان معصوم علیهم السلام سرپرستان امر خداوند متعال و معدن علم خداوندی هستند؛ - گروه سوم: روایاتی که صراحت دارند بر اینکه امامان معصوم علیهم السلام دارای اسم اعظم و علم کتاب می‌باشند؛ - گروه چهارم: روایاتی که با صراحت امامان معصوم علیهم السلام را شجره نبوت و خاندان رحمت و معدن علم معرفی می‌کنند؛ - گروه پنجم: روایاتی که امامان معصوم علیهم السلام را وارثان علم حضرت آدم علیه السلام، علم اولواالعزم از فرستادگان و هم چنین علم تمامی پیامبران علیهم السلام می‌دانند؛ - گروه ششم: روایاتی که با صراحت امامان علیهم السلام، را وارثان علم پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله وسلم معرفی می‌کنند؛ - گروه هفتم: روایاتی که امامان معصوم علیهم السلام را از تمامی پیامبران علیهم السلام داناتر می‌دانند؛ - گروه هشتم: روایاتی که می فرمایند امامان معصوم علیهم السلام علم آسمان و زمین و بهشت و دنیا را می‌دانند، و اینکه آنها علم گذشته و آینده تا روز قیامت را می‌دانند؛ - گروه نهم: روایاتی که امامان معصوم علیهم السلام را دارای تمامی کتب آسمانی فرو فرستاده شده از آسمان می‌دانند؛ - گروه دهم: روایاتی که برای خداوند متعال دو علم معرفی می‌کنند؛ - گروه یازدهم: روایاتی که امامان معصوم علیهم السلام را دارای صحیفه جامعه، علم جفر و مصحف فاطمه می‌دانند؛ - گروه دوازدهم: روایاتی که امامان معصوم علیهم السلام را دارای علم غیب می‌دانند؛ - گروه سیزدهم: روایاتی که از ارواح امامان معصوم علیهم السلام سخن می‌رانند؛ - ادله مخالفان با گستردگی علم امام علیه السلام؛ - بررسی ادله نفی کنندگان گستردگی علم امام علیه السلام؛ فصل پنجم: امام علیه السلام علم غیب مبحث اول: آگاهی امام علیه السلام نسبت به غیب مبحث دوم: قرآن کریم و علم غیب فصل ششم: آگاهی امام علیه السلام نسبت به زمان شهادت خود مبحث اول: علل این پژوهش مبحث دوم: روایاتی که امامان معصوم علیهم السلام را نسبت به زمان فوت خود آگاه می‌دانند - اشکال ابن تیمیه در ماجرای مبیت؛ - دیدگاه علامه طباطبایی در بیان سازگاری میان آگاهی نسبت به غیب و رفتار ظاهری؛ - جمع‌بندی در پاسخ‌های سید خراسانی نسبت به اشکال به هلاکت انداختن معصوم علیه السلام خود را در هلاکت؛ فصل هفتم: مسأله سهو نسبت به پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله وسلم و امامان معصوم علیهم السلام مبحث اول: علت بحث در خصوص سهو پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله وسلم و امامان معصوم علیهم السلام مبحث دوم: مراتب عصمت و مراحل آن مبحث سوم: عصمت و تطبیق آن در شریعت (مسأله سهو)
آیا علم امام محدودست؟ در مناجات رجبیه آمده است که هیچ فرقی ما بین خداوند کریم و حجت وجود ندارد مگر آن که آن خالق و این مخلوق است یعنی تمامی صفات خالق را این مخلوق داراست با این وجود گفته می شودکه امام زمان هر وقت اراده کند می تواند از امور آگاهی پیدا کند.بنابراین شاید ما زمانی به امام توسل داشته باشیم که در آن وقت امام از ماآگاهی نداشته باشدآیامعنای این کلام علم غیب نداشتن امام نیست ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف) روايات متعدد بيان گر آن است كه امام و حجت معصوم خداوند از رخدادهاي گذشته و آينده تا روز قيامت آگاه است از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه فرمود: «نحن والله نعلم ما في السموات و ما في الارض و ما في الجنة و ما في النار و ما بين ذالك؛[1] به خد بیشتر ...
در مورد علم امامان معصومين با توجه به اين که به آن ها وحي نمي شده و پيامبر نبوده اند چگونه و به چه نحوي صاحب علم کتاب بوده اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همان گونه که دست يابي و آگاهي پيدا کردن به حقيقت معناي امامت و ولايت براي ما دشوار است معرفت و شناخت مراتب و مدارج علوم ائمه طاهرين و کيفيت دريافت و تعلم آن توسط آن بزرگواران نيز بر ما دشوار بلکه غير ميسور مي باشد چنان چه شهيد بزرگوار علامه مطهري در بیشتر ...
علم غیب امام معصوم چگونه است؟ آیا هر لحظه که بخواهد می تواند از اعمال بندگان آگاه باشد یا این که هر لحظه می داند که بنده ای در حال چه کاری است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وقتي ما به متون اسلامي اعم از قرآن و روايات مراجعه مي کنيم متوجه مي شويم که شاهد بودن پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و ائمه اطهار نسبت به اعمال ما ، امري است که در بين مسلمين خصوصاً شيعه، يقيني است. الف) «...وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَ بیشتر ...
در قرآن می خوانیم که پیامبر از غیب خبر ندارد چون اگر خبر داشت برای خودش خیر زیاد قرار می داد و جلوی شرّ را می گرفت. پس چگونه ما با امام زمان حرف می زنیم و عقیده داریم که سلام ما، دعاهایمان و خواهش هایی که از ایشان داریم، ایشان همان وقت باخبرند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1ـ علم ذاتي و عالم بالذات و الاصاله. 2ـ علم عرضي و عالم بالعرض و بالغير. آيات متعدد و روايات فراواني دلالت صريح و روشن بر اين مطلب دارند که خداوند متعال عالم بالذات است و جز او کسي نه علم ذاتي دارد و نه هيچ گونه دانش و دسترسي به غيب و نهان عالم دارد بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
مراد از عصمت مطلق که شیعه مدعی می باشدچیست؟ لازمه عصمت وجود علم غیب است وآن باحوادثی چون جاماندن عایشه از کاروان ،آیه عبس و تولی و ... چگونه قابل توجیه است؟ سب صحابه را چگونه می توان ارزیابی کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف: در معنا و مفهوم عصمت به سخنی از علامه طباطبایی ـ قدس سره ـ و نیز سخنی از علامه شهید مطهری بسنده می کنیم: علامه طباطبائی در پاسخ به سوالی درباره عصمت می گوید: «خداوند سبحان خطاب به رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می فرماید: «انزل الله علی بیشتر ...
با توجه به این که ائمه ـ علیهم السّلام ـ دارای علم لدنی بوده اند معنای رشادت با وجود این علم چگونه معنی می شود مثلاً حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در لیلة المبیت و در جنگ خندق و...شجاعت به خرج داده است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به نظر مي‌رسد كليد اصلي حل اين گونه مسايل آن است كه ما شناخت درست از علم لدني و علم غيب امام معصوم داشته باشيم. گرچه درباره علم انسان كامل (انبياء و امامان معصوم ـ عليهم السّلام ـ ) به امور غيبي و به تعبيری که درسوال آمده (علم لدني) به لحاظ داده‌هاي بیشتر ...
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در حدیث می فرمایند «انا مدینة العلم و علی بابها.» می توان از این حدیث این را فهمید که پس از عبور از باب علم دیگر به آن نیاز نیست و یا حد اقل می توان از در سبقت گرفت و به پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نزدیک تر از خود حضرت علی ـ علیه السلام ـ شد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نخست لازم است جهت آشنايي و اطلاع بيشتر با حديث شريفي که پرسش در رابطه با آن مطرح شده است، به شرايط و موقعيت و کيفيت و چگونگي صدور آن، اشاره نمايم تا زمينه فهم صحيح و درست از حديث فراهم شده و حقيقت روشن گردد: در روزهاي آخر عمر رسول خدا آن حضرت در حالي بیشتر ...
امامان معصوم تاکیدات فراوانی درموردداشتن همسرخوب نموده اند پس چرا برخی از ائمه ـ علیهم السلام ـ به رغم داشتن علم و توانایی وافر خودگرفتار همسران نا بخرد و خطاکار شده اند چه توجیهی برای این انتخاب نادرست آنان وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين سئوال دامنه گسترده دارد و تنها اختصاص به ازدواج و انتخاب همسر که در برخي موارد مانند جعده و ام الفضل همسران امام حسن مجتبي و امام جواد ـ عليه السلام ـ و حتي عايشه همسر پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ ، موجبات آزار و اذيت آن بزرگواران را بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 19