مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
امام اعظم امام بعد از امام علی علیه السلام امام بعد از رسول الله (ص) امام بعد از عمر بن خطاب امام جامعه اسلامی امام جامعه کفر امام حق بعد از رسول الله(ص) امام حی امام دین امام سابق امام صامت امام ظاهر امام عادل امام عالم امام غایب امام غیر معصوم امام فاجر امام فاسق امام قاهر امام کل امام لاحق امام متم امام مستقر امام مستودع امام مطاع امام معصوم امام مقیم امام واحد ائمه اسماعیلیه ائمه اهل سنت ائمه بنی اسرائیل ائمه جور ائمه زیدیه ائمه سبعه ائمه ضلال ائمه کفر پیشوایان هادی حاکم اسلامی حاکم جائر حاکم شرور سلطان قاهر
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
أعلام الهدایة المجلد 13
نویسنده:
لجنه التالیف فی المعاونیه الثقافیه للمجمع العالمی لاهل البیت (ع)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: المجمع العالمي لاهل البيت (ع) ,
چکیده :
اَعْلامُ الْهِدایَه عنوان چهارده جلد کتاب به زبان عربی درباره زندگی چهارده معصوم است که جمعی از محققان در معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت جمع‌آوری و تهیه نموده‌اند. ترجمۀ دورۀ کامل أعلام‌الهدایة یا تعدادی از مجلدات آن به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی، اردو و مالایی نیز منتشر شده است. پیشوایان هدایت، عنوان ترجمه فارسی این مجموعه است. جلد سیزدهم مجموعه اعلام الهدایه کتاب «خورشید سامرا، حضرت امام حسن عسکری(ع)» است و چهار فصل دارد. فصل اول درباره شخصیت و فضائل امام حسن عسکری(ع) است. فصل دوم در مورد ولادت و مراحل زندگی ایشان تا شهادت امام هادی(ع) می‌باشد. فصل سوم به ویژگی‌های عصر امام حسن عسکری(ع) و معرفی و عملکرد حاکمان آن دوران می‌پردازد. فصل چهارم درباره نیازهای جامعه اسلامی زمانه امام حسن عسکری(ع)، زمینه سازی شیعیان در زمینه غیبت امام مهدی(عج) و میراث امام حسن عسکری(ع) است.
أعلام الهدایة المجلد 12
نویسنده:
لجنه التالیف فی المعاونیه الثقافیه للمجمع العالمی لاهل البیت (ع)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: المجمع العالمي لاهل البيت (ع) ,
چکیده :
اَعْلامُ الْهِدایَه عنوان چهارده جلد کتاب به زبان عربی درباره زندگی چهارده معصوم است که جمعی از محققان در معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت جمع‌آوری و تهیه نموده‌اند. ترجمۀ دورۀ کامل أعلام‌الهدایة یا تعدادی از مجلدات آن به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی، اردو و مالایی نیز منتشر شده است. پیشوایان هدایت، عنوان ترجمه فارسی این مجموعه است. جلد دوازدهم مجموعه اعلام الهدایه کتاب «هادی امت، حضرت امام علی النقی(ع) » است و چهار فصل دارد. فصل نخست درباره شخصیت و فضائل امام هادی(ع) می‌باشد. فصل دوم درمورد مراحل زندگی ایشان تا زمان شهادت امام جواد(ع) است. فصل سوم به جایگاه امام هادی(ع) در فرآیند تغییر فراگیر فرهنگی و شرایط زمانه ایشان می‌پردازد. فصل چهارم درباره نیازهای جامعه اسلامی در عصر امام هادی(ع)، موضع گیری آن حضرت در برابر غالیان و فرقه‌های انحرافی، پدیده زیارت و نقش آن در ایمن سازی عقیدتی مثل زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیر، شهادت امام هادی(ع) و مکتب و میراث علمی ایشان است.
أعلام الهدایة المجلد 9
نویسنده:
لجنه التالیف فی المعاونیه الثقافیه للمجمع العالمی لاهل البیت (ع)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: المجمع العالمي لاهل البيت (ع) ,
چکیده :
اَعْلامُ الْهِدایَه عنوان چهارده جلد کتاب به زبان عربی درباره زندگی چهارده معصوم است که جمعی از محققان در معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت جمع‌آوری و تهیه نموده‌اند. ترجمۀ دورۀ کامل أعلام‌الهدایة یا تعدادی از مجلدات آن به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی، اردو و مالایی نیز منتشر شده است. پیشوایان هدایت، عنوان ترجمه فارسی این مجموعه است. جلد نهم مجموعه اعلام الهدایه کتاب «باب الحوائج، حضرت امام موسی کاظم(ع)» است و چهار فصل دارد. فصل اول در مورد فضائل و شخصیت امام کاظم(ع) است. فصل دوم درباره پرورش و مراحل زندگی ایشان است. فصل سوم به ویژگی‌های عصر امام کاظم(ع)، موضع گیری ایشان در برابر منصور، مهدی و موسی الهادی عباسی و فعالیت‌های امام کاظم(ع) می‌پردازد. فصل چهارم درباره خصوصیات عصر هارون الرشید، موضع گیری امام کاظم(ع) نسبت به حکومت وی، تلاش‌های امام کاظم(ع) برای محکم کردن پیوند سیاسی شیعیان با خط اهل بیت(ع)، زندانی شدن، شهادت و میراث امام کاظم(ع) است.
مفهوم الإمام في القرآن والسنة
نویسنده:
علي مهدي رضا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
رساله فی الامامه و ذکر اغلاط العامه
نویسنده:
الشیخ المفید
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رساله حاضر که بخشی از کتاب شیخ مفید ره می باشد درباره امامت و ذکر کج روی هایی است که برخی از عامه درباره امامت رفته اند و در ضمن توضیح مسائل امامت به شبهات هم پاسخ داده می شود.
ميزان حق يا شرح فصل امامت از تجريد الكلام خواجه نصير طوسي
نویسنده:
على اكبر واعظ موسوى (محب الاسلام)
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مركز فرهنگي و انتشاراتي منير,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
میزان حق یا شرح فصل امامت از تجرید الکلام خواجه نصیر طوسی که به وسیله سید علی اکبر واعظ موسوی (محب الاسلام) ترجمه و شرح گردیده است. این اثر در بحث امامت در شیعه و ولایت و امامت حضرت علی علیه‌السّلام نوشته شده و از کتاب تجرید الاحکام شیخ طوسی گزینش و ترجمه و چاپ گردیده است. در این مختصر مترجم و شارح به شیوه کار و مطالب خود بسنده کرده است. مؤلف در بخش آغازین کتاب که مقدمه آن نیز می‌باشد، به معرفی ابتدایی خواجه نصیرالدین طوسی، تاریخ تولد و وفات، زادگاه، استادان و آثار او و زوایای مختلف تاریخی و زندگانی خواجه را مورد بررسی قرار می‌دهد. مبحث اول کتاب درباره امامت در قرآن و عقیده خواجه درباره امامت می‌باشد. کتاب شامل مباحث همانند: امامت مفضول بر فاضل عقلا حرام است، دیگران صلاحیت امامت را نداشتند، پیامبر بر علی علیه‌السّلام کسی را امیر قرار نداده، قرآن، علی علیه‌السّلام نفس پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم است، عصمت امام، عصمت از منظر قرآن، بیان خواجه در باب عصمت،... در سطور کتاب مولف سعی دارد که به اثبات و حقانیت مبحث امام و جانشینی به حق امام علی علیه‌السّلام بعد از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم بپردازد لذا در مبحث امامت هر شبهه و ایرادی که بر مذهب اثناعشری وارد است مطرح و از طرق کلامی و حدیثی و تاریخی به آن پاسخ می‌دهد.
الإمامة
عنوان :
نویسنده:
السيد أسد الله بن محمد باقر الموسوي الشفتي، تحقیق: سید مهدی رجائی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایران- اصفهان: مکتبه مسجد السید حجه الاسلام الشفتی,
چکیده :
الإمامة أثر علامه و فقيه زاهد سيد‌‎أسدالله موسوى، فرزند سيد‌‎محمدباقرشفتى گيلانى، با موضوع كلام در زمينه مسائلى چون جانشينى، خلافت و امامت پس از رسول اكرم(ص)، به زبان عربى نوشته است. بنابر آن چه امام رضا(ع) فرمودند: بحث از امامت كه زمام دين و نظام المسلمين و صلاح الدنيا و عز المومنين و اساس الاسلام مى‌باشد، بحث از اصلى از اصول دين است كه داراى تاثير بر حيات مسلمين و حفظ اسلام مى‌باشد. علامه، با استفاده از استدلال‌هاى عقلى محكم و استناد به آيات و رواياتى كه مورد اتفاق فريقين مى‌باشد، به اثبات امامت ائمه معصومين(ع) در "الامامه" پرداخته است.
رسالة مختصرة فی النصوص الصحیحة على إمامة الائمة الاثنی عشر علیهم السلام
نویسنده:
المیرزا جواد التبریزی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: شریعت,
چکیده :
رسالة مختصرة في النصوص الصحيحة علی إمامة الأئمة الاثني‌عشر، اثر شیخ جواد تبریزی، کتابی است به زبان عربی با موضوع کلام و حدیث شیعه. نویسنده در این اثر برخی از روایات صحیحه وارده درباره امامت ائمه دوازده‌گانه شیعه را بیان می‌کند.
بررسی و مقایسه داستان پیامبران و اولیاء در شرح تعرف و کشف‌المحجوب
نویسنده:
داود حقیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این پژوهش کوشش شده است به بررسی و مقایسه داستان پیامبران و اولیاء، در دو کتاب مهم عرفانی فارسی یعنی شر ح تعرف و کشف المحجوب پرداخته شود. داستان انبیاء و اولیاء،در بیشتر متون عرفانی وارد شده و نویسندگان این آثار از داستان های مذکور برای تبیین مسائل عرفانی،سود برده اند.در بین این متون،شرح تعرف وکشف المحجوب به عنوان نخستین آثار منثور عرفانی به زبان فارسی،از جایگاه ویژه ای برخوردارند به گونه ای که نویسندگان این دو اثر،در بیان مباحث مختلف از این داستان ها سود برده اند.در این پژوهش پس از بیان کلیات تحقیق در فصل اول، در فصل دوم داستان پیامبران و اولیاء در شرح تعرف مورد بررسی قرار گرفته و استفاده ای که از این داستانها شده تبیین گردیده است. فصل سوم، به بیان داستان های مربوط به زندگی پیامبران و اولیاء در کشف المحجوبو استفاده ای که از این داستان ها شده، پرداخته است. فصل چهارم به بیان شباهت ها و تفاوت های حکایات مذکور در دو کتاب می پردازد.در پایان هم ضمن نتیجه گیری از مطالب این پژوهش،امتیازات کشف المحجوب نسبت به شرح تعرف،مورد تبیین قرار گرفته است.
ترجمه تحقیقی کتاب درآمدی بر تصوف و عرفان اسلامی. تالیف: ویلیام چیتک به انضمام آرا امام خمینی (ره) در برخی مباحث
نویسنده:
جلیل پروین
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این رساله مشتمل بر دو بخش است: بخش تحقیق و بخش ترجمه. بخش تحقیق در سه فصل سیری اجمالی در کتاب ، نگاهی گذرا به کارنامه علمی ویلیام چیتک و حقیقت تصوف فراهم آمده است. در فصل حقیقت تصوف براساس برخی نکات کلیدی کتاب که تقریبا بر تمام فصول کتاب سایه افکنده است، مطالبی درخور ارائه شده و با آرا امام دراین زمینه ها مقایسه شده است . عناوین کلی این فصل عبارتند از: حقیقت تصوف، مقام احسان، عشق و صوفی نمایان و صوفیان راستین.