مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
حدوث اراده حدوث ارواح حدوث اسماء الله حدوث اضافی حدوث اعراض حدوث اعیان حدوث افعال حدوث افلاک سبعه حدوث الفاظ حدوث الله حدوث انسان حدوث انواع حدوث تدریجی حدوث تکوین حدوث جزء حدوث جواهر حدوث حرکت حدوث حقیقی حدوث دهری حدوث ذاتی حدوث ذوات حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time حدوث سکون حدوث شیطان حدوث صفات حدوث صور حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam حدوث عقول حدوث قیامت حدوث کل حدوث کلام حدوث ماده حدوث مراد الهی حدوث مستمر حدوث معجزه حدوث معلول حدوث ممکن حدوث مؤثر
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
کتاب المنهاج فی اصول الدین
نویسنده:
محمود بن عمر زمخشری
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
حدوث العالم الحكومة في حجج المثبتين للماضي مبدأ زمانياً
نویسنده:
اف‍ض‍ل‌ال‍دی‍ن‌ ع‍م‍رب‍ن‌ ع‍ل‍ی‌ب‍ن‌ غ‍ی‍لان‌؛ ب‍ه‌ اه‍ت‍م‍ام‌ م‍ه‍دی‌ م‍ح‍ق‍ق‌. رس‍ال‍ه‌ال‍رئ‍ی‍س‌ اب‍ن‌ ع‍ل‍ی‌ب‍ن‌ س‍ی‍ن‍ا ف‍ی‍م‍ا ت‍ق‍رر ع‍ن‍ده‌ م‍ن‌ال‍ح‍ک‍وم‍ه‌ ف‍ی‌ ح‍ج‍ج‌ال‍م‍ش‍ب‍ت‍ی‍ن‌ ل‍ل‍م‍اض‍ی‌ م‍ب‍داآ زم‍ان‍ی‍ا.... ال‍م‍ن‍اظره‌: ب‍ی‍ن‌ ف‍خ‍رال‍دی‍ن‌ ال‍رازی‌ و ف‍ری‍دال‍دی‍ن‌ ل‍ل‍غ‍ی‍لان‍ی‌ ف‍ی‌ م‍س‍ال‍ه‌ ح‍دوث‌ ال‍ع‍ال‍م‌
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن اثار و مفاخر فرهنگی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
بررسی نظریه متکلمین درباره خلقت از عدم
شخص محوری:
محمدحسن قدردان قراملکی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , مناظره،گفتگو و میزگرد
في الشيء الذي يخص التفكير
نویسنده:
مارتین هايدگر، وعد الرحیه
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
برهان وجوب و امکان در آثار ابن سینا، ابن رشد و توماس آکویینی
نویسنده:
محمد مهدی اعتصامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ابن رشد را عقیده بر آن است که ابن سینا در برهان وجوب و امکان تحت تاثیر متکلمین بوده و بر مشرب آنان مشی کرده و برهانی اقناعی آورده است. بخصوص که از مفهوم واجب الوجوب بالغیر که معنای محصلی ندارد در تقریر این برهان استفاده کرده است. نویسند مقاله ضمن تقریر استدلال های این دو فیلسوف چنین نتیجه گرفته که تقریر ابن رشد نه تنها مبتنی بر وجوب و امکان نیست بلکه به بیان متکلمین در برهان حدوث نزدیک می شود زیرا منظور از ممکن نزد وی موجودی است که عدم بر وی تقدم زمانی دارد. علاوه بر این ابن رشد نتوانسته مفهوم وجوب بالغیر را آن گونه که ابن سینا مراد کرده در یابد. توماس آکویینی نیز گرچه برهان وجوب و امکان خود را مدیون ابن سینا و در اعتبارات ماهیت از ایشان پیروی کرده است در تبیین برهان وجوب و امکان به طریق ابن رشد نزدیک شده و ممکن الوجود را مشابه حادث زمانی فرض کرده است.
صفحات :
از صفحه 213 تا 236
نظريه «خلق از عدم» در حکمت متعاليه
نویسنده:
اکبر افراسیاب پور علی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
نظريه «خلق از عدم» يکي از مباحث محوري در هستي شناسي ملاصدرا است. او بر اساس حرکت جوهري و با استناد به قرآن، برهان و عرفان، عالم را حادث زماني مي داند. اين در حالي است که در فلسفه مشاء، عالم قديم زماني و حادث ذاتي است در فلسفه اشراق عالم تجلي و ظهور نورالانوار و ذاتا متاخر از خداوند دانسته شده است و در عرفان نيز با استناد به اعيان ثابته، خلق از عدم پذيرفته و تفسير مي گردد. در حکمت متعاليه با نقد و بررسي آراء متکلمين و فلاسفه بر اساس نظريه خلق مدام، با استدلال عقلي و شهود اشراقي ثابت ميشود که جز خداي واحد هيچ موجودي قديم ذاتي و قديم زماني نيست و اعتقاد به توحيد خالص تنها با نظريه خلق از عدم و حدوث ذاتي و زماني عالم امکانپذير است.
شرح القبسات ، المعلم الثالث المير محمد باقر الداماد
نویسنده:
سید احمد علوی عاملی، تحقیق: حامد ناجی اصفهانی، مقدمه: مهدی محقق
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: میراث مکتوب,
چکیده :
القَبَسات از مهم‌ترین آثار میرداماد، از فیلسوفان مشهور دوره صفویه، است. نام کامل این کتاب در برخی از منابع "قبسات حق الیقین فی حدوث العالمْ" آمده است. میرداماد در این کتاب کوشیده است مساله قدیم بودن خداوند و حادث بودن جهان و چگونگی صدور آن از باری تعالی را به مدد اصول فلسفی و قواعد عقلی اثبات کند. میرداماد کتاب قبسات را در ده باب تنظیم کرده و هر بابی را به عنوان "قَبَس" خوانده است. کلمة "قبس" به معنی "اخگر" یا "پارۀ آتش" است و از قرآن مجید اقتباس شده است. شرح‌ها و حاشیه‌های متعددی بر این کتاب نوشته شده است که نشان از اهمیت این کتاب در فلسفه اسلامی دارد. به دلیل اهمیت قبسات، شرح‌ها و حاشیه‌های متعددی، چه در زمان خود میرداماد چه پس از وی، بر این کتاب نوشته شده است. یکی از اولین شرح ها، شرح میر سید احمد علوی (داماد و پسر خالۀ میر داماد) است که به گفتۀ او، آن را به درخواست مکرر خود میرداماد، اما پس از درگذشت وی، نوشته است. این شرح، در واقع، حاشیه‌های مفصّل علوی به صورت «قال اقول» است که به تبیین مطالبی از متن قبسات می‌پردازد که البته جانبدارانه و همدلانه است. حامد ناجی اصفهانی شرح علوی را بر اساس سه نسخۀ خطی، تصحیح کرده است. این شرح در سال ۱۳۷۶ش منتشرشده است.